Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-07, 09:40   #10
Frank
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2007
Alder: 66
Frank er på en erverdig vei

Sv: Reduserer man fettinntaket etter hvert?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ikke tenk så i detaljer og kompliser ting. Etterhvert som man øker på karbene vil fettinntaket automatisk gå ned - i forhold til karbene du spiser. Dvs du spiser mer karber, men ikke mer fett. Om du ikke tenker på det går det av seg selv, ganske så automatisk. Det er vanskelig å se hvordan før du er oppe i det selv. Men slik er det.... Det er nemlig slik at de karbene som er "uheldige" sammen med fett ikke er grønnsaker, bær, nøtter og grovt korn. Spiser man den type karber man skal spise, er det ikke noe problem.

Det er karber som i sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter + all søppelmaten, som ikke skal kombineres med fett. Easy peasy !!

Men det er lov å bruke hue også. Man kan med fordel være litt mindre fokusert på fett. Dvs. at man ikke pøser på ekstra fløte eller fet ost for å få i seg "dagens fettmengde", slik mange gjør, men bruker "passe" innenfor rimelighetens grenser. Tenk på TYPE fett, ikke nødvendigvis mengde. Dvs. har man på forhånd gjort det riktig, dvs. ikke overdrevet inntaket av meieriprodukter, er man langt på vei !

Aha..... Jeg har forsynt meg grovt av både fløte, meierismør, seterrømme og fete oster (i tillegg til kjøtt/fisk). Bør kanskje redusere inntaket av meieriprodukter noe da? Fløte bruker jeg i kaffe, noe jeg aldri har gjort tidligere. I tillegg bruker jeg det også i sauser og omeletter. Smøret går også i sauser og den siste tida også på Sætre fiberrik knekkebrød (i tykke, deilige lag). Oster som brie, ridderost og vanlig hvitost spiser jeg til det meste - også som snacks...
Synes ellers det var beroligende å lese det du sier om karbene og at det er søppelmaten som går dårlig sammen med fett...

Frank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat