Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-07, 09:44   #8
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Min intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Sonny, her.

Har valgt å redusere den totale treningstiden hver trening til ca 60 min. Kjører først 1/2 med intesiv styrke, så 30 min stepp eller sykling. Mener å ha lest en del om at trener en (tungt) lengre enn dette, vil det skilles ut stresshormon, som igjen er fettlagrende. Does this makes sence?

Som tbear sier: 45 minutter. Det er sånn omtrent 45 minutter inn i treningen de nedbrytende hormonene begynner å utskilles. Hva intervaller angår: Ta dem på slutten av treningen. Tar du dem på slutten, får du tre effekter: (1) Du øker utskillelsen av veksthormon. (2) Du slipper å være helt pes resten av treningen pga. at du kjørte intervaller først. (3) Du er allerede varm når du skal starte med intervallene, så du sparer tid til oppvarming.

Selv gjør jeg det slik: Jeg bruker en Concept-2 romaskin, og varmer opp i 2-3 minutter (som er greit siden jeg allerede er varm), og kjører en av disse to intervallturene:

Nummer 1: (bruker lite tid; på slutten av kort vekttrening)
* 4 intervaller på 20 sek. med 15 sek. pause. Hæla i gølvet! Mål for intervallene er 01:35 på monitor, og helst skal jeg da holde meg under det på alle 4 intervaller.
* Fjerde intervall følges umiddelbart av 60sek. med mål 01:45. Dette er faktisk den hardeste delen.
* ... umiddelbart fulgt av 750m med mål 02:05.

Nummer 2: (mer komplett; egen treningsøkt)
* 4 intervaller på 20 sek. med 10 sek. pause. Hæla i gølvet! Mål for intervallene er 01:35 på monitor, og helst skal jeg da holde meg under det på alle 4 intervaller. 90 sekunder pause, og så ...
* 4 intervaller på 90 sek. med 90 sek. pause. Mål 01:45.
* Siste intervall umiddelbart fulgt av 2500m med mål 02:10.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat