Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-07, 10:49   #17
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: H-melk

Jo, H-melk inneholder beskyttende stoffer, selv etter pasteurisering og homogenisering. Sånn som en update så jeg i Mat&Helse (11/05,s.95) at DVP diskuterte en av de mulige farene ved homogenisert melk, nemlig XO. Han konkluderte med at faren ved XO var høyst omdiskutert, men om vi skulle sikre oss mot problemer ved homogenisert melk, så burde vi blande skummetmelk og kremfløte. Artig med litt autoritetsstøtte.

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Det som skjer ved homogenisering er at fettkulene deles opp i mindre fettkuler. Altså at de nye fettkulene får med seg membran som omslutter de nye fettkulene.
Melk som har vært frosset har fått ødelagt membranen og den blir harsk. Melk som har vært utsatt for sterkt lys over tid vil også harskne.

Hvis du halverer kulestørrelsen, dobler du total overflate for fettet(*. Hvis du deler kulestørrelsen på 100, får du 100 ganger mer total overflate. 100 ganger mer overflate å strekke membran over. 100 ganger mer overflate hvor fettet kan oksideres.

Så selv om frossen melk harskner lettere enn homogenisert melk, ser jeg ingen grunn til å ta sjansen med fett som er 100 ganger mer utsatt for harsking enn fettet i fløte.

(*) Formelen for volum for kuler går med radius i 3 potens, mens overflaten går med radius i 2 potes.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat