Jeg hadde også en bil som dørene gikk opp på - begge bakdørene. Mannen min bandt dem fast i hverandre med et tau .
Den samme bilen sleit jeg litt med når eldstemann var liten. I en venstresving i en rundkjøring i byen, stoppet den flere ganger. PÅ SAMME STED I RUNDKJØRINGA HVER GANG! Det er kjedelig å stoppe og ikke komme seg vekk fra rundkjøringer, kan jeg bare fortelle. Særlig med babyer i bilen. Det viste seg at det var en ledning eller et eller annet som spratt av når man svingte veldig til venstre og det var den første ordentlige venstresvingen fra jeg dro hjemmefra.
Vi bodde på gård den gangen og vi hadde stadig besøk i bilen. En gang mannen min startet bilen om morgenen (HAN er trøtt om morgenen han) - kjente han en hånd på skulderen og trodde at hjertet skulle stoppe. Det var naboens katt som hadde ligget i baksetet om natten (for døra hadde jo stått åpen, må vite!).
En annen gang skulle jeg rygge ut av gården og så ser jeg DEN kjempedigre gårsedderkoppen i baksetet. Jeg hoppet ut, men selvsagt var den forsvunnet når jeg fikk lukket opp bakdøra (godt at bakdøra ikke var bundet fast da). Jeg virkelig HATER edderkopper, så jeg turte ikke kjøre på jobben på ei uke, men gikk til en kollega som bodde i nærheten og satt på med ham. De flirte godt av det - gutta på lageret...
Ennå et dyrebesøk hadde vi i en av bilene på gården - av mus! (Huff da Fedonisten). Den bodde et eller annet sted foran i bilen. Greit nok det, men en dag når mannen min startet bilen føk det masse hår opp frontruta! Stakkars lille musa hadde nok forvillet seg inn i vifta. Det var jo litt trist, da.
Og før det hadde jeg en bil som det var et eller annet i veien med starteren på. Sånn at noen ganger bare skjedde det ingenting når jeg vrei om nøkkelen. Men mannen min hadde vist meg at jeg kunne koble to ledninger i motoren, slik at det gnistret - og så startet den . Jeg syntes det var like stas hver gang jeg med miniskjørt og høye hæler åpnet panseret på bilen som sto på den store parkeringsplassen midt i byen - og en gubbe kom bort og ville være kar og hjelpe. Så koblet bare lille meg et eller annet i motoren så det gnistret - og så startet bilen. Herlig å se uttrykkene deres da - slo aldri feil. Og jeg som er så utrolig dårlig på bil da - kan ikke skifte dekk engang (kan og kan).
Nå har jeg bare en gammel bil som ikke har noe særlig til varmeapparat, som dogger inni og som varmetrådene i ruta ikke virker, og varmetrådene i setet, og intervallen på vinduspusseren, og låsen på bagasjerommet. Men det er en helt annen historie...
marianne