Interessant lesning.. Jeg er en av de heldige i følge Solan som har fri tilgang på Uhomogenisert og upasteurisert melk, her i huset kalt "kumelk" Sambo er melkebonde, men desverrre ikke økologisk Jeg drakk "kumelk" før jeg ble gravid men da gikk gikk jeg over til lettmelk (kalt butikkmelk) og det er vanskelig å gå tilbake igjen.. men det er bare en tilvenningssak.. kansje jeg må venne meg på "kumelka" Problemet med å selge "kumelk" i butikkene er at den har så kort holbarhets tid. Etter 3-4 dager i kjøleskap er den "ødelagt". Selv drikker jeg den kun dagsfersk til nød dagen etter.. Solan: jeg tipper det er "kumelk" du referer til når du sier råmelk, men det er helt noe annet.. Råmelk er den første melken som kommer etter at kua har kalvet.. den har ett høyt proteinnivå.. og er aldeles utmerket for oss lavkarboere Jeg bruker å lage noe som heter "Kjelost" av denne råmelka.. melken inneholder så mye protein at melken stivner under varmebehandlig.. knall godt og supert når en kjenner at forkjølelsen kommer, melken er jo full av antistoffer. Og gir en mer effektiv virking på sårhals enn Curamed Jeg prøvde å finne ut hvor mye karbohydrat Råmelk inneholder, sendte en mail til landbrukshøyskolen på Ås, men de kunne ikke gi meg noe svar på det, hadde ikke vært drevet noe forsking på det området.. det er jo stort sett proteinnivå og fettinnhold de er interessert i. Hvis jeg ikke husker feil så har råmelk ett høyt fett innhold.