Sv: O`boy
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Mente "kumelk" da jeg skrev "råmelk", ja. Jeg visste ikke kumelka holdt seg kun 3-4 dager i kjøleskap, men morsmelk holder seg ikke mye lenger den heller, så da er det vel naturlig.
Jeg regnet med det, "kumelka" blir ikke sur heller den smaker rett og slett vondt.
Han jeg snakket med sa for øvrig at nedkjølt kumelk ikke smaker like bra som fersk kumelk. Har visst noe å gjøre med hvilke bakterier som blir favorisert av nedkjøling.
Jeg har smakt melk rett fra juret og jeg synes ikke det er godt med melk som holder 37 grader.. men jeg kan huske fra jeg var liten at vi fikk melk fra en dame som ikke hadde melketank som hurtig avkjølte melken men den kunne bli stående på trappen noen timer før den ble silt og helt i kartonger og satt i kjøleskap.. og den smakte anderledes.. men det han ha noe med foret som kua spiser.. til og med kuraser kan ha innvirkning på smak.. Kjøpte lettmelk fra Jersey-ku i danmark og den smakte helt anderledes en "vanlig" melk.. "Jersey-melken" har ett høyere fettinnhold enn melk fra Norsk NRF som er den vanligste melke-ku rasen i norge.
Men uansett: Søtmelk holder 3-4 dager, men syrnet melk og produkter som ost holder seg mye lenger. Har du prøvd å lage ost eller kulturmelk av kumelka?
Hvis du skal lage syrnetmelk av "kumelka" må en tilsette bakteriekultur, jeg har aldri prøvd det..bortsett fra at vi lager syrnet melk til kalvene og da tilsetter vi litt Cultura i "kumelka". Da står den i "fjøs-temperatur" noen dager før vi gir den til kalvene.
Ost har jeg kunne tenkt meg å lage, likedan fløte og rømme.. men jeg få meg det rette utstyret først og det koster..
Om noen i Tine eller tilsvarende leser, så er det i alle fall 1 kunde som er interessert i å utforske kulturmjølk basert på økologisk kumelk - upasteurisert og uhomogenisert.
Jeg nevnte dette til bonden min, han mener at folk ikke ville ha melk som ikke var pasteurisert og homogenisert.. det blir for lite marked..
Du får finne deg en bonde som du kan kjøpt litt melk hos..  Vi har hatt "venner" har fått melk hos oss fordi de foretrekker "kumelk" av samme grunner som deg.
|