Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt
Det er jo litt tankevekkende at en ketogen diett kan fremme inflammatoriske prosesser i kroppen. Nå var dette en relativt liten test, men det hadde vært interessert å kanskje sett noe mer på akkurat dette.
Nylige studier har vist at inflammasjon kan føre til kroniske sykdommer som man tidligere ikke var klar over. Disse inkluderer hjertesykdom, Alzheimer, diabetes og enkelte typer kreft.
Kronisk inflammasjon er jo ikke noe som oppdages så lett som akutt inflammasjon som ved forstuing, belastningsskader, brudd eller bakteriell og virus infeksjoner.
Symptomene ved kronisk inflammasjon er jo helt anderledes, er vanlig å ikke merke noe før katastrofen inntreffer, kanskje flere tiår etter.
Kronisk inflammasjon kan også aktivere potensielt farlige gener, og kan akselerer aldringsprosessen.
Ray & Terry's Longevity Program tar opp dette problemet og anbefaler å unngå følgende produkter som øker inflammasjon:
Rødt kjøtt, egg, sukker, kaffe, alkohol, karbohydrater med høy G-I (som bakevarer og pasta).
Anbefaler å legge vekt på følgende matvarer som reduserer inflammasjon:
Kaldtvannsfisk, krydder og urter som gurkemeie (innholder kurkuntin), rosmarin, ingefær og sterk pepper, grønn te, karbohydrater med lav G-I (som hele korn og grønnsaker)
Tre tips for å redusere inflammasjon ytterligere:
Gå ned i vekt, trene mer, redusere stress.
(Omega-3 tilskudd hjelper også så klart)
Nå gikk jeg kanskje litt off-topic her men, men...
Jeg har tenkt å spørre om legen min kan ta en hs-CRP test som viser hvor mye høysensitivt C-reaksjons protein man har i blodet. Dette proteinet blir lagd av leveren og sluppet løs i blodet for å motkjempe inflammasjon. Noen som har tatt en slik test tidligere?
|