Sv: H-melk
Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.
Å ja, press fra forbrukerne kan nok føre til endring av prosesser så lenge det ikke bryter med lovverket. Det var jo nettopp klager fra forbrukerne som førte til at de begynte å homogenisere Dalsgårdmelka. Vi er pålagt å pasteurisere melka for å ikke spre smitte. tenk hvis vi fikk inn en bakterie inn i meieriene, for eksempel Listeria, og vi ikke pasteuriserte melka. Da ville alle som drikker melk eller spiser ost blitt syke.
Det er alltid en avveining. Men vi insisterer ikke på å pasteurisere kjøtt, og egg kan vi spise rå i Norge fordi vi ikke har salmonella i tredjehvert egg slik de har i andre land. Vi kan i likhet med hva vi gjør med disse matvarene fokusere på sikkerhet i andre ledd av produksjonen enn ved å varme opp. Det er selvfølgelig, som du sier, myndighetene som bestemmer, og ikke Tine. Men myndighetene hører på Tine, og hvis Tine kan komme med faglig argumenter for at de er i stand til å utøve god kontroll og renhet i produksjonen, så skal v ikke se bort fra at myndighetene ville la seg overbevise.
Men det var det med avveining, òg: Det er argumenter fra den ene siden om at listeria kan gjøre oss syke, men på den andre siden kan pasteurisering drepe oss alle sammen sakte. Debatt med begge sider presentert her. Wulzen-faktoren, som hjelper mot hjertesykdommer, blir jo borte ved pasteurisering. Hjertesykdommer dreper langt flere enn hva matforgiftning gjør.
Dalsgårdmelk har jeg ikke hørt om. Når var dette? Hvorfor ba forbrukere om at et unikt uhomogenisert produkt skulle bli på linje med alle de andre ved å homgeniseres?
Jeg har ikke hørt om at kraftfor blir tilført fett, men skulle det være så, så kan nok dette fettet bli overført til melken. Vet jo at fettsyresammensetningen i melka endres etter fortype.
Hva inneholder kraftfor? Er det ubehandlede råvarer, eller har de blitt prosessert? Soya? Osv.
Jo, det med fettet: Visstnok inneholder kumelk CLA kun hvis dyra utelukkende har beitet ute eler spist tilsvarende for.
At skummetmelk blandet med fløte smaker bedre enn H-melk kan jo være at du blander den fetere enn H-melk. Hvor mye fløte tilsetter du?
Klart at kremfløte smaker godt, men hva skal du med skummamelka?
Blander i forholdet 1:10, altså tilsvarede H-melk. Skummetmelka er der for at det skal bli H-melk og ikke bare fløte. Det er mest for ungene, men jeg bruker det selv for å få litt ekstra protein og kalsium. (a propos det så er visst tilgjengeligheten av kalsium dårligere i pasteurisert melk) Tar ofte oppi litt ekstra fløte og litt syrnet melk om jeg skal blande drikk med proteinpulver.
upasteurisert melk smaker så ymse og Besk/harsk smak er meget vanlig. Men de fleste bønder leverer god melk altså.
Mener du at melka smaker beskt/harskt før pasteurisering, og så pasteuriseres og sendes ut på markedet? De er første gang jeg hører om det, men det var jo litt urovekkende, da.