Sv: H-melk
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Det er alltid en avveining. Men vi insisterer ikke på å pasteurisere kjøtt, og egg kan vi spise rå i Norge fordi vi ikke har salmonella i tredjehvert egg slik de har i andre land. Vi kan i likhet med hva vi gjør med disse matvarene fokusere på sikkerhet i andre ledd av produksjonen enn ved å varme opp. Det er selvfølgelig, som du sier, myndighetene som bestemmer, og ikke Tine. Men myndighetene hører på Tine, og hvis Tine kan komme med faglig argumenter for at de er i stand til å utøve god kontroll og renhet i produksjonen, så skal v ikke se bort fra at myndighetene ville la seg overbevise.
Men det var det med avveining, òg: Det er argumenter fra den ene siden om at listeria kan gjøre oss syke, men på den andre siden kan pasteurisering drepe oss alle sammen sakte. Debatt med begge sider presentert her. Wulzen-faktoren, som hjelper mot hjertesykdommer, blir jo borte ved pasteurisering. Hjertesykdommer dreper langt flere enn hva matforgiftning gjør.
Hva inneholder kraftfor? Er det ubehandlede råvarer, eller har de blitt prosessert? Soya? Osv.
Mener du at melka smaker beskt/harskt før pasteurisering, og så pasteuriseres og sendes ut på markedet? De er første gang jeg hører om det, men det var jo litt urovekkende, da.
Jeg syns ikke vi kan sammenligne egg og kjøtt med melk. kjøttet steker vi før vi spiser det. Skulle vi kjøpe ubehandla melk og så koke den før vi drakk den, hva skulle vitsen være med det da
Egg blir litt spesielt fordi egg er hermetisert fra naturen av, så ett dårlig egg ville ikke smitte de andre egga på linja. Jeg tror de lyser egga for å plukke ut dårlige egg.
Kraftfor mener jeg hovedsakelig er byggmel, men de blander inn litt forskjellig etter hva slags dyreslag foret skal være til. Jeg kan sjekke med FK.
Det er sjelden det er smaksfeil på større kvanta, men når en smaker melk fra hver enkelt leverandør så kan en kjenne forskjeller, og da er besk den vanligste smaksfeilen, i ca hver 50. prøve. Av og til kan en kjenne hvor melka kommer fra. Melk fra de ytterste øyer smaker gjerne litt salt og melk fra indre strøk har gjerne samme smak som drikkevannet i området.
Jeg kommer fra gård og da jeg var liten hadde vi kyr. ingenting kunne slå smaken av fersk melk, helst mindre enn fire timer gammel. En gang hadde jeg besøk av en fetter som nektet å drikke kumelk, han skulle ha kjøpemelk, da fyllte vi melk i en kartong og da var visst melken god nok.
|