Sv: H-melk
Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.
Jeg syns ikke vi kan sammenligne egg og kjøtt med melk. kjøttet steker vi før vi spiser det. Skulle vi kjøpe ubehandla melk og så koke den før vi drakk den, hva skulle vitsen være med det da
Biff Tartar, Kristian!
Sitat:
Egg blir litt spesielt fordi egg er hermetisert fra naturen av, så ett dårlig egg ville ikke smitte de andre egga på linja. Jeg tror de lyser egga for å plukke ut dårlige egg.
Kan hende jeg tar feil her, men jeg har gjentatte ganger blitt advart mot å bare bløtkoke egga mine i andre europeiske land. De må hardkokes på grunn av salmonella-faren. Slik er det jo fremdeles ikke her til lands.
Sitat:
Kraftfor mener jeg hovedsakelig er byggmel, men de blander inn litt forskjellig etter hva slags dyreslag foret skal være til. Jeg kan sjekke med FK.
Flott!
Sitat:
Det er sjelden det er smaksfeil på større kvanta, men når en smaker melk fra hver enkelt leverandør så kan en kjenne forskjeller, og da er besk den vanligste smaksfeilen, i ca hver 50. prøve. Av og til kan en kjenne hvor melka kommer fra. Melk fra de ytterste øyer smaker gjerne litt salt og melk fra indre strøk har gjerne samme smak som drikkevannet i området.
Det er jo det de sier om (upasteuriserte) franske oster: Du kan smake hvor de kommer fra. Som med viner regner de jo det som et pluss. Men som med viner kan man jo blande flere forskjellige for en "normalisert" smak. Og mens vi er inne på temaet: Det er jo en debatt om pasteurisering av vin, òg!
Sitat:
Jeg kommer fra gård og da jeg var liten hadde vi kyr. ingenting kunne slå smaken av fersk melk, helst mindre enn fire timer gammel. En gang hadde jeg besøk av en fetter som nektet å drikke kumelk, han skulle ha kjøpemelk, da fyllte vi melk i en kartong og da var visst melken god nok.
Du er vel ikke fetteren min fra Engerdal, vel? Jeg var en veldig sær unge, og ... kremt ... historien virker kjent.
Men jeg drakk ikke syrnet melk heller da jeg var unge. Tiden har endret meg. Nå synes jeg det ideelle ville vært en syrnet melk lagd på upasteurisert og uhomogenisert melk. Den har jo lenger varighet, alle de sunne stoffene i råvaren har blitt bevart, og de gode bakteriene råder grunnen.