Melk er menneskeføde
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Solan: Dumt spørsmål, kanskje ... Men hvorfor er det så viktig for deg å få i deg melkefett?
Kumelk er jo egentlig ikke noe vi mennesker tåler så godt, eller har behov for ... ?

Melkefett er jo av det sunne fettet, med en god del sporstoffer som er nyttige. Og påstanden om at mennesker generelt ikke tåler kumelk kan jeg ikke se at har noen basis i forskning eller erfaring. Jovisst er det enkelte deler av menneskeheten som har noen problemer med laktose og melkeprotein, men vi skandinaver er jo blandt de best tilpassede til denslags føde, og det kan vi ikke se bort fra når vi nettopp skal vurdere mat for oss selv - altså skandinaver.
Men ... og her prater jeg bare om hva jeg har lest, og ikke ting jeg vet: Det sies at grunnen til at enkelte har allergier eller problemer med å fordøye melk, er nettopp pasteuriseringen. Pasteuriseringen fjerner alle enzymer i melka og alle fordøyelsesfremmende bakterier. Pasteuriseringen denaturerer protein til en viss grad. Så om du har problemer med å fordøye melk, så kan det hende det egentlig bare er problemer med pasteurisert melk.