Sv: Evolusjon?
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Kan noen forklare meg hvorfor årstallet skal være noe argument i noen som helst retning? Har det skjedd en seriøs evolusjon av menneskekroppen de siste 50 åra som gjør at den ideelle vekta og den ideelle maten er noe helt annet? .
Mye har skjedd på 50 år. Både på gjennomsnitt høyde og vekt - sier statistikken iallefall. Ikke vet jeg hva som har gjort det. Ikke vet jeg hva idealene sa den gangen heller. Og hvordan de kom frem til, dvs. hva slags forskning de la til grunn for å finne det ut vet jeg heller ikke. Hadde de folk som gikk fra dør til dør og spurte folk hva de veide ? Tok de ut et snitt av befolkning, - og hvoardan ? Det var ikke vanlig at folk hadde hverken telefon eller TV da..... Vil tro at det var en del synsing fra enkelte leger.
Vitenskapen har kommet noe lengre i dag. Det er iallefall en av grunnene til at bl.a. en slik tabell ikke finnes i nyere utgaver av Atkins. Den er erstattet av en BMI tabell. Men om det er noe bedre er det vel delte meninger om. Jeg syns ikke det er bedre ! Men det er en annen tråd......