Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-07, 18:23   #20
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

At karbohydrater virker vanndrivende?!
Såvidt meg bekjent, BINDER karber vann...og lavkarb-kost virker lett vanndrivende, bl.a pga at vannet oppbundet i muskellagrene blir frigjort....derfor det sies, at de første kiloene en mister på ketogene dietter, er vann.....Eller har jeg misforstått kraftig?

Iallfall, jeg ØKER alltid i vekt, dagen etter karb-utskeielser. Men, riktig nok, noen dager etter der igjen, -da har jeg erfart at kiloene kan løsne...

Nei du har oppfattet det rett. Karbophydrat fattig kost virker vanndrivende, fordi glykogenlagre tømmes - som du sier.

At karber/oppkarbing oppfattes som vanndrivende er fordi glykogenlagrene fylles når man spiser karber - når man så kutter UT karbene igjen vil de tømmes. Oppkarbingen oppfattes da som vanndrivende, men det man egentlig gjør er jo bare å kvitte seg med glygkogenlagrene som fylltes da man spiste karbene.

Kanskje det er det Monk mener å si ?

JEG og de fleste på lavkarbo jeg kjenner, legger PÅ oss vannvekt av karber. Kjenner ingen som mister vann når de spiser karber - bare når de kutter dem ut igjen.