Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?
Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.
At karbohydrater virker vanndrivende?!
Såvidt meg bekjent, BINDER karber vann...og lavkarb-kost virker lett vanndrivende, bl.a pga at vannet oppbundet i muskellagrene blir frigjort....derfor det sies, at de første kiloene en mister på ketogene dietter, er vann.....Eller har jeg misforstått kraftig?
Iallfall, jeg ØKER alltid i vekt, dagen etter karb-utskeielser. Men, riktig nok, noen dager etter der igjen, -da har jeg erfart at kiloene kan løsne...
Nei du har oppfattet det rett. Karbophydrat fattig kost virker vanndrivende, fordi glykogenlagre tømmes - som du sier.
At karber/oppkarbing oppfattes som vanndrivende er fordi glykogenlagrene fylles når man spiser karber - når man så kutter UT karbene igjen vil de tømmes. Oppkarbingen oppfattes da som vanndrivende, men det man egentlig gjør er jo bare å kvitte seg med glygkogenlagrene som fylltes da man spiste karbene.
Kanskje det er det Monk mener å si ?
JEG og de fleste på lavkarbo jeg kjenner, legger PÅ oss vannvekt av karber. Kjenner ingen som mister vann når de spiser karber - bare når de kutter dem ut igjen.