Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?
Opprinnelig lagt inn av themonk, her.
Low carb har en mildt dehydrerende effekt sånn generelt sett. Å fylle opp glykogenlagrene suger opp en del vann, men totalt sett vil et slikt måltid med stivelse drenere mer vann fra kroppen enn det som bindes i musklene. Resultatet er et netto vekttap, og at man ser helt skrapa ut siden vann trekkes ut fra under huden. Vet ikke helt teorien bak det, men har gjort samme erfaringa hver eneste gang. Det kan sikkert variere en del fra person til person.
Husk at her er det snakk om ett måltid ren stivelse, og ikkeno annet. Det er ikke snakk om en utskeielse. Jeg går også ned i vekt når jeg minimerer karbeinntaket, men går ned ytterligere med denne metoden.
Ja, da er vi enige da. 
Og som du sier det varierer nok fra person til person. For folk på veldig lavt karboinntak, som Ketolysekuren og Atkins funker det av en eller annen grunn dårlig. Likeså for folk som har høy fettprosent og mye ta av.
Det virker som det funker bedre for folk med høyere karboinntak ala EAT - hvor det virker som et er en velfungerende del av dietten. Årsaken til at noen går ned mer enn de har lagt på seg etter en oppkarbing er vel forbundet med leptin også. Det forsvinner vel ikke alltid mer vann enn det som er lagret, men kroppen forbrenner mer.... Men det er vi så vidt jeg vet også enige om