Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-07, 11:34   #72
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Syrnet melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det har man nok ikke uansett, så testing er nødvendig om det er pasteurisert eller om det er upasteurisert. Så får man bare veie hva som er viktigst. Når vi er inne på det: Jeg synes å merke at Biola (og en del andre melkeslag) har en ekkel bittersmak noen dager etter tordenvær -- på senvåren mener jeg å huske det var. Vet du noe om hva som forårsaker det?

Det er mange rare spørsmål en skal få og det verste er at det er noe i det. Tordenvær kan ha virkning melkekvaliteten men jeg vet ikke hvorfor. Skal sende en mail til ekspertisen.
De fleste enzymer overlever lavpasteurisering og kan spalte fettet i produktet i ettertid.
Med dagens produksjonsmetoder er det sjelden vi må dumpe melk på grunn av kvalitetsfeil. Skulle vi bruke upasteurisert melk ville nok langt mer melk bli dumpet og skulle årsaken være sjukdomsbakterier kunne vi ikke bruke det til dyrefor heller. Min Morfar bekreftet at folk ble ofte syk av hjemmelaget melkeprodukt selv om de sikkert nok hadde bedre imunforsvar før i tiden.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat