Sv: O`boy
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Har du lest artikkelen selv?
Jeg er ikke laktoseintolerant, det har jeg da også testa meg for hos legen. Som jeg skriver så tåler jeg alle andre melkeprodukter enn vanlig melk på kartong (vet ikke om jeg reagerer på melk rett fra ku, da jeg kun drakk det da jeg var liten, og ikke hadde disse plagene da).
Da er man neppe laktoseintolerant, da laktose forekommer i alle kumelkprodukter, så vidt jeg vet.
Du skriver at du ikke er laktoseintolerant men tåler ikke melk, er ikke det to motstridende påstander? For å få en diagnose hos legen må du være ekstremt intolerant. Laktose er ett disakkarid, altså at det består av to typer sukker, galaktose og glukose. For å spalte galaktose og glukose fra hverandre trengs ett bestemt enzym i tarmen. de som er intolerante mangler dette enzymet, det kan være at du har for lite av det enzymet. I syrnede melkeprodukter er denne spaltingen av laktosen kommet godt igang og derfor så tåler du den melken bedre. ost og smør inneholder svært lite laktose og dessuten er de også syrnet og derfor så tåler du de godt. Brunost er kokt og derfor er også spaltingen igang på samme måte som når du koker potet eller gulrot for å spalte stivelse til sukker. Fløte er ikke syrnet eller kokt og inneholder nesten like mye laktose som melk. årsaken til at du tåler det bedre er at du drikker mye mindre av gangen av det. Prøv å drikk like mye av fløte som du ikke tåler av melk så skal du få se. du skal være temmelig sulten skal du greie en halv liter fløte.
|