Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-07, 13:43   #77
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Du skriver at du ikke er laktoseintolerant men tåler ikke melk, er ikke det to motstridende påstander? For å få en diagnose hos legen må du være ekstremt intolerant. Laktose er ett disakkarid, altså at det består av to typer sukker, galaktose og glukose. For å spalte galaktose og glukose fra hverandre trengs ett bestemt enzym i tarmen. de som er intolerante mangler dette enzymet, det kan være at du har for lite av det enzymet. I syrnede melkeprodukter er denne spaltingen av laktosen kommet godt igang og derfor så tåler du den melken bedre. ost og smør inneholder svært lite laktose og dessuten er de også syrnet og derfor så tåler du de godt. Brunost er kokt og derfor er også spaltingen igang på samme måte som når du koker potet eller gulrot for å spalte stivelse til sukker. Fløte er ikke syrnet eller kokt og inneholder nesten like mye laktose som melk. årsaken til at du tåler det bedre er at du drikker mye mindre av gangen av det. Prøv å drikk like mye av fløte som du ikke tåler av melk så skal du få se. du skal være temmelig sulten skal du greie en halv liter fløte.

Takker for godt og utfyllende svar.
Jeg tok bare en hel masse tester for matintoleranse og allergier og testet negativt på laktose.
Vet ikke hvor dypt testene går, men på f.eks nøtter som jeg av de fleste tilfeller tåler ganske dårlig, var svaret ubestemt...
Men pytt pytt.
Grunnen til at jeg spurte i utgangspunktet var for at jeg var nysgjerrig på hva det kunne være. Da er det nok en laktoseintoleranse jeg har da, hepp, diagnose

Jeg må ellers si jeg er både imponert og takknemlig over kunnskapen som bretter seg ut over disse sidene, som i grunn bunnet i, kanskje slemt sagt, forumets dummeste spørsmål...!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat