Sv: Syrnet melk
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Takk!
Mener du med lavpasteurisering 70 grader? Jeg hadde lest at testen for vellykket pasteurisering var at ingen enzymer hadde overlevd. Er det da "vanlig" pasteurisering som er slik? Litt mer detaljer hadde vært fint. Og når vi er inne på eksperter: Kunne du sjekke om Wulzen anti-stivhetsfaktor overlever lav-pasteuriseringen. Og hvordan er det med Price faktoren (Aktivator X) i norsk melk?
Det tror jeg nok; de hadde vel også dårligere kontrollmuligheter. Det jeg er opptatt av er å miste minst mulig av de gode elementene som finnes i melka idet den kommer ut fra kua, og å tilføre færrest mulig dårlige. Jeg grøsser når melkefett blir erstattet av "sunt plantefett", for eksempel, og av pizzatoppinger som så definitivt ikke er ost. Men du har elementene jeg nevner over, og visstnok også opptagbarheten av mineraler som står på spill. Alle de små tingene, de man ikke merker i en stor dose, men de som til sammen bygger seg opp til bidrag til livsstilssykdommer. Jeg har som sagt planer om å bli 110.
Spørsmålene dine begynner å gå over alle støvelskaft. Jeg har ikke høyskole så jeg vet ikke hva du snakker om men jeg har sendt spørsmålet til en som har en høyere utdannelse så får vi se om han tar seg tid til å svare.
Tordenværet har jeg ikke fått svar på. men jeg tror det må ha noe med at kyrne blir skremt. Dyr som blir jaget kan jo få en dårlig smak på kjøttet og grisen kan jo ikke bli skremt før avliving av samme grunn.
|