Sv: Fettlever
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Du har jammen rett i det med hjernevasking. Må fortelle deg om den forrige fastlegen min. Da jeg beygynte hos henne fortalte jeg at jeg spiste etter Atkins sine prinsipper, - og fikk så hatten passa, for å si det sånn. Hun skjønte ikkeno når alle prøvene mine var så fine. Det var visse symptomer vi skulle prøve å finne en forklaring på, derfor ba hun meg sette opp en typisk dagsmeny, og generellt hva jeg spiser/drikker - for å utelukke/finne ut av intoleranser etc.
Da hun så menyen min skrøt hun veldig - om alle pasientene hennes hadde spist så sunt ville hun ikke hatt mye å gjøre. Min meny er en TYPISK Atkins veldikeholdsmeny. Jeg spiser ikke sukker, mel, ris, pasta eller poteter. Drikker ikke kaffe, øl og sukkerholdige drikker. Jeg passer på at alle måltider inneholder fett (holder meg unna transfett, men ellers begrenser jeg det ikke), proteiner og antioksidanter/grønnsaker - og jeg drikker masse vann.
Min erfaring er at folk som disser Atkins ikke vet hva det dreier seg om. De "har hørt" eller "har lest" eller "kjenner noen".... INGEN av dem har lest boka. Da hadde det skjønt litt mer. Ukeblader og aviser gjør det ikke bedre. Mye synsing og troing som sagt. Det gjør det jo ikke bedre at infoen om Atkins på det norske markedet baserer seg på enten 1982 utgaven (8 karber pr dag) eller 1992 utgaven, som Celina har gjort det store kunsstykket å utgi på nytt uten revidering. Den nye Atkins utgaven som kom i 2002/2003 er revidert kanskje kraftig fra 1992 utgaven. Nyere forskning og pasienterfaringer har medført en del vikige endringer også. Og Atkins er ikke bare fett ! Det er forskjell på å spise bare fett og ikke å spise lettprodukter.
Kunnskap er makt !
Et spørsmål som stopper kjeften på mange er:
Hva er det somer så veldig sunt med sukker, raffinert hvitt mel, ris, pasta og poteter ?
Kan du fortelle meg hvilke næringsstoffer det er i sukker, raffinert hvitt mel, ris, pasta og poteter jeg ikke kan få i meg på andre måter ?
.... de kan ikke det nei ! 
. . . og mer er det jammen ikke å si om den saken!!