Tråd: Kviser
Vis enkelt innlegg
Gammel 18-02-07, 12:48   #25
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Til Nille:
Nei, jeg har ikke noen forskning å vise til. Tror neppe den finnes...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Tidligere trodde man at kostholdet spilte en rolle for om du fikk kviser eller ikke, - fet mat bl.a. - det var synderen !! Men dette har legene gått bort fra. Det er ingen forskere som har klart å vise en direkte sammenheng mellom kostholdet ditt og hvor mye kviser du får. Men det er en sammenheng mellom kostholdet og hvordan hormonene dine oppfører seg - der er hormonbalansen som styrer ! Det har også en del med gener etv å gjøre, -men det er en annen og altfor lang historie !

En kvise er en betennelse i en talgkjertlene. Kjertlene produserer fett som er nødvendig for huden. Når talget hoper seg opp kan man få en kvise. Dette skyldes stort sett hormoner som øker produksjonen av fett i talskjertlene. Det er derfor vi får kviser rett før mensen f.eks. Og gutter som jenter sliter med kviser under puberteten når hormonene raser.

Årsaken til at de fleste på lavkarbo opplever at huden blir bedre, dvs. man får mindre kviser, er at hormonene kommer i balanse, - kjertlene produserer akkurat nok fett. Når man i tillegg spiser riktig og tilfører kroppen nok fuktighet kommer kroppen i balanse. De er riktig at kroppen stresses. Når man legger om kostholdet er det en del giftstoffer og faenskap som skal ut. Hormonene (som er i ubalanse fra før ved feil kosthold) kommer enda mer i ubalanse og kvisene spretter. Når man har klagt om kostholdet og kroppen har vennet seg til det kommer kroppen/hormonene i balanse - det stabliserer seg og huden blir bedre - kvisene forsvinner.

Tette porer (av forskjellige årsaker) og normale hudbakterier spiller også en rolle for dannelsen av kviser. Behandlingen som finnes er å "bekjempe" bakteriene på huden eller å åpne porene. Har du åpne porer får du ikke kviser. Rengjøring av huden er viktig om du bruker mye kremer, slik at huden din får "puste" gjennom åpne porer innimellom !

Jeg har akkurat vært hos en hudlege og fått et langt foredrag om dette her. Han fortalte bl.a. at alle disse concealerne og pudderne som selges i dag stopper til porene og gjør kviseprobemet verre. Selv om reklamen sier noe annet. Det er mange andre ytre påvirkninger som gir oss dårlig hud. Forurensning/miljøgifter, inneklima, tørr luft bl.a. Siden det er så mange årsaker til kviser legges behandlingen opp veldig individuelt.

Du KAN gjøre alt riktig med kosthold og fremdeles få kviser, da er det ikke kostholdet sin skyld.

Om man har problemer med kviser spiser riktig, drikker mye vann, bruker lite sminke og har hormonene under kontroll, - bør man kontakte en hudlege/spesialist.

Ja, dette er vel det jeg ikke etterlyste, for det er jo symptomatisk.

Jeg vil heller ha en årsakssammenheng, som kanskje kan føre til at folk ikke behøver å få kviser i utgangspunktet.
Hadde jo vært fint om lavkarbo kurerte det. Så langt virker det som om folk har ulike erfaringer her.

Noen blir først verre for så å bli bedre, noen blir generelt verre, og noen blir mye bedre...

Men det virker som at de fleste har opplevd at det påvirkes på et eller annet vis. Og jeg tror at det har med hormoner å gjøre, siden lavkarbo påvirker hormoner som i utgangspunktet er i ubalanse etter langvarig høykarbokosthold.
Så hvorfor blir noen verre og andre bedre? Og de som blir verre; blir de bedre etter hvert?

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat