Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-07, 20:51   #9
slaskalainen
Gjest

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Ray & Terry's Longevity Program tar opp dette problemet og anbefaler å unngå følgende produkter som øker inflammasjon:

Rødt kjøtt, egg, sukker, kaffe, alkohol, karbohydrater med høy G-I (som bakevarer og pasta).

Anbefaler å legge vekt på følgende matvarer som reduserer inflammasjon:

Jeg har tenkt å spørre om legen min kan ta en hs-CRP test som viser hvor mye høysensitivt C-reaksjons protein man har i blodet. Dette proteinet blir lagd av leveren og sluppet løs i blodet for å motkjempe inflammasjon. Noen som har tatt en slik test tidligere?

Hhhhmmmmm. Interessant. Maasaiene, for hvem kreft og hjertesykdommer og diabetes var fremmedord, spiste vel bare rødt kjøtt, sitt kveg. Null frukt, litt bær, drakk helmelk, nesten null grønnsaker.

Jan Kwasniewski anbefaler egentlig 4 egg daglig i sin "optimale diett". ...
Den polske legen Mariusz Glowacki anbefaler 80-10-10 i energiinntak for idrettsfolk (fett-protein-karbo i den rekkefølgen som vist i %).
Dessuten anbefaler JK spesielt grisekjøtt som "er mest likt oss".

Dette er interessant.

CRP- ja. For 2 år siden måtte jeg det da jeg var nede for telling grunnet.....ja det var også interessant....Den var 80 før den stupte.

Referanseverdi er cirka 10. Men selv om man er frisk er det ikke sikkert at
verdien ligger under 10. CRP kalles "hurtigsenk". God gammeldags senk er litt avhengig av alder. Når man feks. blir middelaldrende er den høyere normalt enn hos en 20-åring....Men, høy senk, i utgangspunktet med patologisk verdi, forefinnes hos mange uten at man finner noen spesiell grunn. Det er bare slik. Vi finner alltid "utskuddsverdier" hos friske folk.

Ved hard trening vil både CRP og SR kunne øke.

Se denne morsomme her:
http://www.bioan.dk/Projekter/crp.htm
søk på CRP for å hurtig finne det.
En vanlig CRP-test får du resultatet av etter 10-15 minutter. Vanlig SR tar lang tid.....................

Svar med sitat