Tråd: Asiater
Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-07, 21:00   #10
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Asiatere

Jeg kan ikke uttale meg om Kina direkte, men jeg kjenner endel kinesere her. Selv om det går i mye ris og nudler, så er det som regel sammen med mye grønnsaker og lite kjøtt.

Av asiatiske land er jeg rimelig godt kjent i Indonesia, og samme observasjon gjelder der. Å si at de ikke spiser fett blir litt feil, men det som er sant er at kjøttet mye magrere, eksempelvis er den stekte kyllingen man får kjøpt så tørr at ingen vile spist den her til lands. Den typisk vestlige fett/karbo-kombinasjonen av matvarer er svært sjelden i Asia såvidt jeg har sett, ihvertfall i tradisjonell matlaging.

Ferdigmat a la Fjordland, halvfabrikata, for ikke å snakke om frossenpizza, finnes i praksis ikke, der lages det meste fra skrætsj, noe som klart bidrar til at maten blir mye sunnere og kanskje slankende?

Men du har rett i det med livstil. Noe jeg har lagt merke til de siste årene er at de rike (spesielt de bortskjemte barna) stadig blir feitere...sannsynligvis fordi man da ikke lenger spiser enkel og billig mat på gata men heller går på McD og KFC og andre "vestlige" restauranter (some er like lite vestlige i matveien som kinesiske restauranter i Norge er kinesiske, men det er en helt annen historie)

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat