Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-07, 21:41   #13
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Changes, her.

Du skriver at fettforbrenningen stenges i opptil 9 timer, og man forbrenner da karbohydrater.

Hvordan blir dette når man går på ketogen diett, og ikke har særlig med karbohydrater å brenne?

Jeg har forstått det slik at kroppen da tvinges til å bruke fett, eventuellt protein.

Kan du utdype hvordan dette fungerer?

Heisan Changes,
innlegget mitt hadde vinkling på bred basis. De som lever "normalt" trener på karbo og mener at det må til. Dermed kommer de inn i den sirkelen jeg nevner. Teoretisk skulle mange slike (kjenner en del) ha vært radmagre etter vanlig teori. Det er de ikke. Forresten er utsagnene om kalorier inn og ut og det regnskapet noe som ikke holder mål, men det er en annen historie (delvis).

Du er inne på noe. Når du er lav på karbo, så ligger ikke karboen til hindring for fettforbrenning, for noe må du ta av. Du bruker jo fett hele tiden......Husk at nærmest all treningslære er basert på man dytter i seg mye karbo og at det er nødvendig. Selv om det er uriktig!

Ifølge Udo Erasmus vil fettforbrenningen din kunne "fuske" i opptil 10 dager om du karber deg fullstendig opp slik mane gjør foran slik som f.eks Birkebeinerløp. For å kunne utvikle en skikkelig Ferrari-fett-forbrenningsmotor innen idrett, bør man ikke spise og trene slik jeg "advarte" mot. Det gjelder stort sett alle (alltids unntak). Dessto mer karbo, dessto viktigere.

Ja, uten karbo (eller veldig lavkarbo) er fettforbrenningsmotoren på hele tiden. Det er et gen som styrer alt dette ifølge den samme Erasmus.
(skal prøve å finne linken en dag).

Teoretisk bør man da kunne trene hardere på lavkarbo, uten å få alle negative sider av det, slik som fettforbrenningsfusk. Den polske legen Mariusz Glowacki anbefaler for idrettsfolk

80 % fett
10 % protein
10 % karbo
som energiinntak. Helt motsatt omtrent av det vanlige. Karboverdien er en maksverdi.

Likevel vil den anarobiske treningen ha sine andre baksider.
f.eks.
http://www.aftenposten.no/nyheter/sp...cle1291579.ece
http://web3.aftenbladet.no/sport/article262138.ece

Tar opp det med å trene for hardt (anaerobt). Også vanlige folk kan det, selv om jeg ikke er enig i sistnevntes kostholdsråd.

Skal man regulere vekt med trening, må man trene mye og lenge. Ved for hardt orker man ikke så lenge. Kroppen er ikke lagd for det heller.

Liten oppsummering:
På veldig lite karbo står fettforbrenningen på hele tiden. Men for mye hard trening gir andre ulemper da også.

Men fett har vi alle nok av. Selv en kvinnelig beinete afrikansk maratonløperske fra Afrika med 5-6 % fett, har over 25 000 kalorier til disposisjon. På karbo lever man på kanten hele tiden.
Mao. fett er ideelt for sport og trening. Å blande fett og karbo er et værste av alt.

*****

  Svar med sitat