Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-07, 20:52   #19
slaskalainen
Gjest

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Begod, her.

Jeg har sansynligvis en usedvanlig høy maxpuls siden jeg ligger med en puls på 180-188 i dragene uten å være i nærheten av syregrensen.
Faktisk så oppnår jeg denne pulsen ved jogging 9,7 km/t.når jeg begynte så hadde jeg bare 8,5 km/t i dragen og oppnådde samme puls.

Eller at pulsen din går fort og høyt opp....Kanskje. Men du er tøff som trener slik må jeg si. Er du i åndenød (oksygengjeld)? For de fleste av oss er nivået for åndenød og syregrense veldig like.

Det jeg vil frem til er at det ikke trenger å være så veldig intensivt for å være 90% av maxpuls. Jeg lurer på om du ser like mange negative følger av å trene intensivt når intensivt i mitt tilfelle betyr litt over gang fart.

Intensiviteten vil jo avhenge av den gitte personens form, ikke tempo mot klokka. Etter hvert som formen bedres synker pulsen (ofte meget) ved samme prestasjon. Jeg mener ikke at man ikke kan / skal trene intensivt. Men ikke hele tiden.

Jeg skjønner godt at mange vil det – liker det fordi
1 – man fristes av tid * kaloriforbruk =vektnedgang
2 – ved løping er 4 * 4 lettere å utføre enn en langtur, det være seg langtur i lavt tempo eller i høyt tempo. Ved de intensive dragene løper du nærmest ”fri for hemninger”.
Ved lavere intensitet og lengre / lang varighet blir man mer avhengig av teknikk og psykisk utholdenhet.
Fra den tiden jeg selv trente løping opplevde jeg ofte dette. Dermed opplever man at slik som 4 * 4 har gitt mer i treningen.

Hvorfor ikke variere?
Med lavere intensitet legger man også grunnlaget for å tåle høyintensitet bedre. I det lange løpet tror jeg du vil oppfatte det som positivt.

En del ”kloke hoder” mener at man ved bare å trene høyintensivt får kroppen til å ”omstille seg” slik at den forbruker mindre etter en gitt tid (umulig å si noe veldig generelt om selve tiden) selv om du teoretisk trener på samme nivå eller et høyere nivå (arbeid utført). Ved å variere og kjøre mest på lavere intensitet unngås dette.

Dessverre er det blitt slik at enten er det full guffe eller bare subbing. Personlig finner jeg nå mest og best utbytte ved å ligge mye relativt høyt oppe i den aerobiske sonen. Men vi er jo forskjellige.

Husk at de som først og fremst ivrer for nesten bare høyintens trening, også ivrer for et høyt inntak av karbohydrater. Så kan man da lure litt………

fettforbrenningen etter 4x4 vil jo være etterbrenning som foregår på hvilepuls og siden vi stort sett ikke har noe særlig karbo å ta av så vill vel omentrent alt energiforbruk komme fra fett.

Veldig interessant spørsmål. Vi klarer altså begge å trene høyintensivt på lavkarbo. Det vil ikke karbogjengen tro på en gang! Det er lite lett tilgjengelig forskning om dette.

I mitt opprinnelige innlegg om forbrenningen var vinklingen ut fra ”vanlig” kosthold, energiinntak.

La oss leke litt med noen tanker………………..
Vi som er på lavkarbo er som regel ikke det uten grunn. For det meste er vi det fordi karbene gjør oss alt annet enn godt. Ikke bare med tanke på vekt, men også på mange andre måter. Fettforbrenningen er skrudd på hele tiden og ikke hindret av karbo, så hvorfor ikke………

Noe annet er at på slik føde som nå, synes kalorier å ikke bety noe….
Uansett, trening er supert for mye, om nok noe oppskrytt for vektreduksjon uansett.

Stå på.

Svar med sitat