Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-07, 09:36   #20
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Eller at pulsen din går fort og høyt opp....Kanskje. Men du er tøff som trener slik må jeg si. Er du i åndenød (oksygengjeld)? For de fleste av oss er nivået for åndenød og syregrense veldig like.

Intensiviteten vil jo avhenge av den gitte personens form, ikke tempo mot klokka. Etter hvert som formen bedres synker pulsen (ofte meget) ved samme prestasjon. Jeg mener ikke at man ikke kan / skal trene intensivt. Men ikke hele tiden.

Jeg vil bare si at vi i all hovedsak er enige og at det beste er variasjon.
Jeg er jo i fryktelig dårlig form,det er jo grunnen til at jeg går raskt og langt opp i puls. Når formen er så dårlig som min er så er det svært forlokkende å kunne bygge opp kondisjonen på kortest mulig tid. Jeg mener at få eller ingen annen form for trening gir så rask bedring av kondisjonen som intervalltrening. Jeg blir svært tungpustet men det er jo ikke annet enn naturlig. Hvis jeg skal legge meg på en puls på ca 150 så vil det si at det bare blir gåing på meg.

Jeg vet at roligtrening/gåturer og lignene er perfekt for vektnedgang, men hvis målet er økt kondisjon så er 4x4 tingen. Jeg tror at 4x4 er perfekt for oss sofaslitere som ikke liker kondisjonstrening, jeg ble positivt overrasket over at jeg greide å gjennomføre uten å få store problemer.

Når det gjeler etterbrenning fra 4x4 så mener jeg at den kan sammenlignes med den man får etter en styrkeøkt.

Nå husker jeg ikke helt formlen for max puls, men var det ikke 220-alder
da blir det 220 - 38 = 192. Jeg er rimelig overbevist om at min maxpuls er noe høyere, men jeg er ikke motivert for å ta en maxpuls test. Jeg tror at så lenge jeg er over 180 i puls så er jeg garantert å ligge over 90 % av maxpuls.

For å trene aerobisk:
180-38 = 145-5 (utrent) = 140 = gange i ca 5 km/t. Ikke rare kondisjonstreningen etter min mening, men veldig bra for fettforbrenning.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat