Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-07, 17:49   #8
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Sjarken!

Hepp, denne er god, og selvgjort er velgjort (selv om den strengt tatt burde ligge på oppskriftforumet)

Laksekarbonader (til ca femten passe store karbiser)

1 kg fersk laksefilet uten skinn
1 1/2 ss finrevet chalottenløk
1 egg
1/2 dl grovhakket fersk dill
1/2 ss salt
Kverna pepper etter smaaag

Hakk opptinte laksefileter grovt, og rør det i hop med løk, egg, dill, salt og pepper. Form små laksekarbonader i ønsket mengde.
Brun laksekarbonaderne i smør, ca 1/2 min på hver side.
Nå har du to valg, du kan kjøle dem av og legge dem i en pose i fryseren og steke opp igjen senere, eller du kan helle stekefettet over dem, og steke dem i en ildfast form i ca tre minutter, snu dem og stek et par minutter til.

Dette er en moderert versjon av pappas fiskekaker, har ikke prøvd den, men er den halvparten så god som min fars, så er det til å dø for

Jeg sjekka forresten karbeinnholdet. Uten dill ligger den på 1,6 gram karber pr 100 gram. Dill fant jeg ikke på Mat På Data, men litt uforståelig snikk snakk på nettet. Kom fram til at dill har en del karber i seg men veier lite, så en halv desiliter fordelt på over en kilo karbonademasse tror jeg ikke utgjør mye, så enjoy

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat