*fniiiis*
Jeg er da "strømling" - Ble nesten født på lokaltoget mellom Strømmen og Oslo, men mor mi kneip igjen. Så jeg er født på Rikshospitalets kvinneklinikk en vakker høstdag for maaaange år siden. Det ble ingen shopping i storbyen på henne DEN dagen ! Oppvokst på Strømmen altså..med farmor fra Nesna på Helgelandskysten. Flyttet til Stavanger med mor da de ble skilt. Tilbake til Oslo til far i tenårene. Bodde i Skovveien og gikk på Uranienborg Skole. Senere flytta vi til Ullernåsen. Men hadde masse venner i by'n - helst øst. Fikk trekk i lommepengene når jeg prata "øst" hjemme. Der skulle man da snakke pent må vite ! Far min krymper seg enda når jeg sier "ass" "åsså" og "huderreder" og "trudderudetrantan" ! Det er ikke så langt fra strømling det heller.
Dessverre er jeg dialektløs nå. Dvs, snakker jeg med min gamle tante på Strømmen syns hun det er fantastisk at jeg har holdt på dialekten. Far er fornøyd med at jeg høres ut som bærumsjente når jeg besøker ham utti der. Venninder fra Oslo sier jeg ikke har NOE Stavanger-sleng, mens jeg blir totalt forvirra og høres ut som utflytta trønder .... blanding av øst, vest og nord blir trønder det.....
'
De som har truffet meg og har hørt meg snakke kan sikkert bevitne at jeg har "militærdialekt" !!
Det morsomme er at jeg ikke klarer å lavære å herme etter de jeg snakker med. Spesielt med engelsk.... Med semi amerikansk mann og jobb blant sørstatsamerikanere var det skikkelig Texas en stund. Vi har engelske venner, - og der blir det veldig "posh". Var sammen med en Ire for noen år siden, og det var mange som trodde jeg kom derfra (deilig dialekt) De engelsek vennene prøver å venne meg av med den. Men snakker jeg med franskmenn på engelsk har jeg søren meg fransk aksent... Må jo ha det for at de skal skjønne engelsken ! Kollegaene mine flirer seg ihjæl når jeg snakker med svensker...... MEN DE SKJØNNER IKKE DE NORSKE ORDENE JO !!!
Se så, der var enda et avsnitt i historien om Nille skrevet !! 
PS Noen fra Urra her eller ????