Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-04, 12:53   #15
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Grønnsaker er viktig pga:

1) Antioksidanter. Dette må du har for å beskytte det umettede fettet fra oksidering/harskning. For at tran, rapsolje, Udo's Choice m.m. skal holde seg stabile og sunne, må du ha antioksidanter. Kokosfett, meierifett og fett i kjøtt er mer stabile former som ikke så lett oksiderer/harskner.
2) Syre-bare balansen. Proteiner virker forsurende på kroppen, mens grønnsaker virker basisk. Dersom du dropper grønnsakene, vil du etterhvert bli så "sur" innvendig, at du øker risiko for sykdom, samtidig som det blir vanskeligere å gå ned i vekt.
3) Fiber. Grønnsaker inneholder løselige fibre, som er viktig for at avføringen skal ha en viss konsistens, og for at tarmfloraen din skal fungere optimalt. En god tarmflora er viktig for å ha et godt immunforsvar.
4) Vitaminer og mineraler. Plantekost inneholder en god del næringsstoffer som animalsk føde aldri kan gi oss.
5) For smak, farge og appetitt!

Som du skjønner - det ER viktig å spise nok grønnsaker selv når man skal være i ketose. Dette er min kjepphest, og jeg blir litt overrasket da jeg ser menyer her inne med en halv sopp per måltid, og det skal være grønnsakene liksom...

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat