Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.
C-vitamin er det eneste stoffet som jeg har sett at er konkretisert i forbindelse med nødvendigheten av grønnsaker.
I den danske næringstabellen så står det at det er 29 mg c-vitamin i 100 gram leverpostei. Jeg kan gjerne spise 200 gram leverpostei i et måltid, og dermed er jeg oppe i det som ansees som dagsbehov.
I tillegg så tror jeg (ikke vet) at mye sukker og stivelse stjeler c-vitaminer, slik at lavkarbo krever mindre c-vitamin, kanskje bare 10-20 mg om dagen.
I norsk leverpostei er det oppgitt i Den store matvaretabellen at det er 8 mg vit. C, så det er mulig at den danske i såfall er tilsatt vitamin C i form av tilsetningsstoffer, da lever normalt ikke inneholder mere enn maks 12 mg. pr 100 gr. (storfe).
Hvilke endringer i kroppens behov for de ulike vitaminene man får ved å gå over til et lavkarbokosthold, det tror jeg ikke det forefinnes hverken forskningsresultater eller annen dokumentasjon på, men slik jeg ser det er det bedre å være på den sikre siden, og tilføre kroppen naturlig mat i form av både animalske og vegetabilske matvarer, i tilstrekkelige mengder for å dekke dette behovet. Det er dette som bl.a. ligger bak de anbefalingene jeg har lagt frem i forbindelse med et balansert lavkarbokosthold.
.
|