Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-07, 23:25   #13
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

C-vitamin er det eneste stoffet som jeg har sett at er konkretisert i forbindelse med nødvendigheten av grønnsaker.

I den danske næringstabellen så står det at det er 29 mg c-vitamin i 100 gram leverpostei. Jeg kan gjerne spise 200 gram leverpostei i et måltid, og dermed er jeg oppe i det som ansees som dagsbehov.

I tillegg så tror jeg (ikke vet) at mye sukker og stivelse stjeler c-vitaminer, slik at lavkarbo krever mindre c-vitamin, kanskje bare 10-20 mg om dagen.

I norsk leverpostei er det oppgitt i Den store matvaretabellen at det er 8 mg vit. C, så det er mulig at den danske i såfall er tilsatt vitamin C i form av tilsetningsstoffer, da lever normalt ikke inneholder mere enn maks 12 mg. pr 100 gr. (storfe).

Hvilke endringer i kroppens behov for de ulike vitaminene man får ved å gå over til et lavkarbokosthold, det tror jeg ikke det forefinnes hverken forskningsresultater eller annen dokumentasjon på, men slik jeg ser det er det bedre å være på den sikre siden, og tilføre kroppen naturlig mat i form av både animalske og vegetabilske matvarer, i tilstrekkelige mengder for å dekke dette behovet. Det er dette som bl.a. ligger bak de anbefalingene jeg har lagt frem i forbindelse med et balansert lavkarbokosthold.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat