Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-07, 10:04   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Det er forskjell på nødvendig og anbefalt, og hvis du kontrollerer hva Lutz oppgir, så nevner han både animalske og vegetabilske kilder i det kapitlet.

Og for det andre, skal vi innta alle vitaminer i form av animalske kilder, må vi legge om matinntaket fra overveiende kjøtt som vi gjør i dag, til innmat som nyrer, lever, lunger, hjerne, beinmarg og andre deler av dyret som bl.a. øyne, tarmer og vom. Detter var de delene på dyra som bl.a. eskimoer og andre urfolk foretrakk. Var det godt om mat, så lot de faktisk selve kjøttet ligge, da dette ikke tilførte dem den tilsvarende mengden med energi, mineraler og andre næringsstoffer som de ut fra kostholdet hadde mest behov for.

For å få en dokumentasjon for akkurat dette misforholdet mellom kjøtt, som vi baserer oss stort sett på i dagens moderne lavkarbokosthold, og innmat som urbefolkningen opprinnelig baserte sitt animalske næringsinntak på, er det bare å slå opp i "Den store matvaretabellen" og sammenligne næringsinnholdet i rent kjøtt vs. innmat som her nevnt.

Problemet i dag er derfor nettop det at vi ikke følger et slikt opprinnelig kosthold, de færreste av oss spiser faktisk lever eller annen type innmat til middag flere ganger i uka, eller bruker blodpølse eller leverpostei som en viktig del av matinntaket vårt.

Det er bl.a. ut fra denne erkjennelsen at jeg mener man i dag som et supplement bør innta vegetabilske kilder for vitaminer, mineraler og kofaktorer som nøtter og grønnsaker, som en del av et balansert lavkarbokosthold.

Så mitt spørsmål er, kan dere dokumentere at det på dagens moderne lavkarbokosthold ikke er nødvendig å spise nøtter og grønnsaker som en del av et balansert lavkarbokosthold?

*Dette er jo litt morro da, for de av dere som har vært her inne en stund, vet vel at jeg i hovedsak har vært en forkjemper for inntak av mere innmat for å imøtegå kroppens behov for vitaminer, mineraler og kofaktorer i tidligere debatter om akkurat dette temaet...*

.


Etter min mening oppsummerer Ziggy hele debatten på en fortreffelig måte i dette innlegget.

Vi kan sannsynligvis få i oss absolutt alt vi trenger av vitaminer og mineraler gjennom animalsk føde, men i praksis er det svært vanskelig. Utvalget av f.eks. binyrer på Rema 1000 er tynt.

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat