Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Etter min mening oppsummerer Ziggy hele debatten på en fortreffelig måte i dette innlegget.
Vi kan sannsynligvis få i oss absolutt alt vi trenger av vitaminer og mineraler gjennom animalsk føde, men i praksis er det svært vanskelig. Utvalget av f.eks. binyrer på Rema 1000 er tynt.
Du har helt rett, Kula, det er i dag omtrent umulig å opdrive den type mat vi egentlig har behov for med dagens tilnærmede "matmonopol", der det er de store kjedene som bestemmer hva vi kan velge å spise... desverre...
For vi kan faktisk innta så og si alt vi trenger av vitaminer og mineraler gjennom animalsk føde, om tilgangen til den type animalsk føde som er nødvendig hadde vært tilstede, men i praksis viser dette seg å være svært vanskelig, ja nærmest umulig, som Kula påpeker.
Derfor må vi på et moderne, balansert lavkarbokosthold kompensere for dette, og måten vi kan gjøre dette på er å få tilført vitaminer, mineraler og andre kofaktorer fra andre kilder, og da er det bedre å innta disse i sin naturlige form fra bl.a. nøtter og ulike typer grønnsaker, heller enn i syntetisk form, dvs. tabletter uten dokumentasjon på faktisk innhold.
For som primatart er vi såpass heldig stilt, at vår kropp, i motsetning til mange andre rovpattedyr, også kan fordøye vegetabilsk føde, om enn ikke i tilsvarende grad som andre pattedyr som baserer seg utelukkende på vegetabilsk føde, men vi er i stand til å oppta næring også fra denne type føde.
Men når det er sagt, så tar jeg personlig vitaminer og mineraler som et ekstra supplement, da jeg ikke helt stoler på at dagens grønnsaker, som er dyrket for å maksimere profitt heller enn med fokus på helse, faktisk inneholder det som er oppgitt i matvaretabellene.
.
Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 18:52.
|