Trening og livslengde
Opprinnelig lagt inn av Begod, her.
Stort sett all topp idrett er etter min mening usunn, man driver seg selv for hardt. Men på den annen side så må man vel minimum jogge for å øke kondisjonen betydelig?
Det har jo vært kjent siden atikken at atleter jevnt over lever kortere og er oftere syke. Walford, mannen bak CR-dietten, dietten for å maksimere livslengde, observerte at under slike optimale diett-forhold førte enhver form for trening til forkortet liv. Under litt mindre optimale diett-forhold - med "vanlig, norsk kalori-inntak" - ser det ut til at litt trening forlenger livet, sånn omtrent opp til 3000 kcal/uken, men at det deretter går nedoverbakke.
Men det kommer an på kaloriinntak: Min gjetning er at trening tærer på kroppen, og at kroppen henter seg igjen om den har nok kaloriinntak til å kunne gjøre det. Men denne "innhentingen" gjør den ved å på en måte leve fortere - altså å eldre deg i høyere hastighet. Her kunne det forresten vært artig å sett noen studier knyttet mot Skaldemanns observasjon om at cellene hans ikke eldes på det kostholdet han er på nå.
= = =
Under et foredrag jeg var på med Arne Næss (senior), kunne han fortelle at olympiske atleter lever i snitt 20 år kortere enn oss andre, og ikke bare det: Da atletene ble gitt et hypotetisk valg mellom å få OL-gull men så dø 2 år etter, og å ikke få OL-gull men leve vanlig lenge, svarte over 2/3 (husker ikke presis tall her) at de ville ta gullet!
Så jo, "litt jogging" hjelper for å få opp kondisen, men det å få opp kondisen er ikke nødvendigvis positivt for livslengden. Veltrenthet skal visst ikke hjelpe mot hjerte-karsykdommer en gang! Men det skal hjelpe på kroppens evne til å komme seg etter et anfall.
Men nå prater jeg ut fra hukommelsen. De vtenskapelige undersøkelsene som ligger til grunn er jeg redd jeg må be dere lete etter selv. Nu for tiden må jeg bare være lat på det området.