Sv: Trening og livslengde
Opprinnelig lagt inn av Begod, her.
Jeg lurer på om det ikke har mye med oksydering å gjøre? Jo mer du puster desto fortere eldes du? Inntak av masse karbo øker vel også oksyderingen?
Mekanismene er ennå ikke avdekket. Men vi har naturlig nok stor interesse av å vite hva svaret nå skulle være. Telomerer er en annen kandidat, de frie radikalene som skapes ved oksidering en annen.
Sitat:
Nei, kansje ikke på livslengden, men på livsgleden og det er derfor jeg driver med det her. Jeg har ingen illusjoner om at jeg kommer til å leve lenger enn andre. Når formen er så dårlig at det går ut over livskvalitet så er det på tide å komme seg ut av sofaen, selv om det ikke øker livslengden.
Det ultimate for livslengde og kvalitet er trolig noen fine fjellturer. Jogging er en form for selvpining oppfunnet på 70-tallet for de som er for late til å løpe og som heller vil humpe litt opp og ned langs landeveien mens de driver sakte fremover for å vise at de i alle fall ikke går. Litt flåsete sagt, kanskje, men jeg mener det. Og så er faktisk løping mindre hardt på knærne enn hva jogging er, noe som videre styrker min tro på at jogging er en unaturlig form for selvpining - osv. GÅ ... eller LØP. Men ikke pin deg med en mellomting som egentlig ikke tilbyr noe som er "mellom".