Sv: Kalorier hindre nedgang???
Opprinnelig lagt inn av Thse, her.
Jeg lurer på en liten ting...
Dersom jeg følger et lavkarbo kosthold på under 20 karbohydrater pr. dag, men får i meg mye kalorier pr. dag (ca. 3000), vil dette da kunne gjøre at vektnedgangen går seinere ev. stopper opp, eller har det ingenting å si?
Har en stillesittende jobb, og trener ikke noe regelmessig, selv om jeg prøver å komme meg ut på tur noen ganger i uken.
Sikker på at du spiser 3000 kcal, det hørtes mye ut. Ja kalorier har ingenting å si forutsatt at du spiser veldig lite karber. Du går ned i vekt garantert hvis du spiser lite karber.
Trening har ingenting å si for hvor mye du går ned. Det som har veldig mye å si er hva du spiser. Tenk heller på trening som noe du gjør for å få frisk luft, ikke for å miste fett.
Opprinnelig lagt inn av Thse
Men derfor mitt spørsmål, fordi dersom jeg ligger på ca. 15 karber pr. dag og er i ketose, men f.eks. får i meg 3000 kalorier, men bare bruker 2000. Hvor blir de 1000 jeg ikke har brukt av da, dersom vekten likevel fortsetter å gå ned??? Eller er det, det at man automatisk bruker mer kalorier når man holder seg i ketose?? Eller gjelder ikke kalorier i det hele tatt?? Altså hvis man får i seg mer energi enn hva man bruker, hvor blir det av resten, eller blir det ikke noe rest når man ikke spiser karbohydrater...?
Du kan ikke bruke kalorimodellen på lavkarbo. Ikke tenk på dette med kalorier. 
Det som skjer er at når du minker drastisk på karbohydratforbruket og spiser mye fett så blir du veldig mett og da er det ikke mulig å spise for mye.