Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Hei,
jeg har frem til nå klart meg med en støpejernspanne som jeg tidligere var veldig godt fornøyd med. Men nå, etter å ha begynt å spise lavkarbo, har jeg forstått at denne ikke er god nok. Dette skyldes hovedsakelig at jeg steker mye egg, og når jeg gjør det så blir eggene hengende fast. Dette skjer selv om jeg bruker masse cocosa/smør. Pleier ofte å ha bacon og løk oppi panna samtidig og når dette er passe stekt, kakke noen egg over. Men resultatet blir at det henger fast i panna. Dette er jo i og for seg ingen krise. Det smaker naturligvis fremdeles godt. Problemet er at jeg må bruke ca. 3 minutter på å rengjøre pannen i etterkant. Noe som jeg ikke ønsker. Dette har etterhvert blitt et irritasjonsmoment.
Aller helst ville jeg løst dette problemet ved å kjøpe meg en slik:
http://www.glassoginterior.no/defaul...subvarenr=2410
Men likividiteten min er elendig. Og jeg vil få råd til en slik panne en eller annen gang. Men da må jeg altså fortsette å vaske pannen min enda en stund. Spørsmålet er om jeg kan få en stekepanne som gjør jobben tilfredstillende mht. steking av egg, og da primært til en langt lavere pris?
For dersom det er tilfelle kan jeg kanskje løse dette ganske så umiddelbart.
Kan noen her på forumet eks. bekrefte at Ikeas 365+ stekepanne ville fungert tilfredstillende til formålet? Kjenner du til andre billigpanner som virker fint til dette?
På forhånd takk for alle gode svar! 
Hei hei!
Her tror jeg at jeg kan bidra med litt nedarvet ekspertise
Om du har en støpejernspanne MÅ du "sette den inn" med olje med jevne mellomrom!
Om du gjør det, så kommer ingenting til å sette seg fast i panna di lenger!
Jeg lover. Men ettersom du tydeligvis har "tørket den ut" litt, så må dette gjøres hver gang en stund framover inntil maten slipper panna igjen.
Og en annen ting, sånne panner må helst vaskes mens de fortsatt er helt varme, egentlig gjerne uten salo, det er nemlig det som tørker dem ut....
Så bare ha den under varmt vann med en gang, og så vasker du den kjapt og godt, luftørker den, eller tørker den med et kopphåndkle, og så tar du og heller litt olje i (raps funker bra, men også en billgere olje) og tørker det inn i panna med kjøkkenpapir.
Jeg fikk selv en rimelig dyr panne til jul for noen år siden (typ nesten tusen kroner) og fikk samme problemet selv. Da ble jeg kursa nøysomt av ho mor, og etter dette har jeg ikke sånne problemer lenger.
Jeg kan ikke love noe, men om du får til dette, så slipper du jo også å bruke spenn på en ny panne! Støpjern og stålpanner varer i generasjoner!!
Et siste tips er å bare bruke harde plaststekespader, da slipper du å ripe opp panna di.
(PS: ikke alle stekepanner funker bra, de billigste fra Ikea bulker seg under etterhvert.... Ikke så arti med en stekepanne som vipper fram og tilbake på plata...)

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|