Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Takk for svarene.
Når det gjelder støpejernspanna mi så vasker jeg den i varmt vann etter bruk. Dvs. det var det jeg pleide å gjøre før ting begynte å sette seg fast i den. Videre har jeg kun brukt tre og plast i den, selv om den sikkert tåler stål også? Det jeg imidlertid ikke har gjort, er å sette den inn med matolje hver gang etter bruk. Men i natt har panna stått i ovnen på 50 grader med matolje i. Jeg skal gjøre et forsøk på å olje den skikkelig opp igjen, for å se hvordan det går. For det er nok riktig at den har blitt tør. Men da ikke pga. oppvaskmiddel, men pga. overdreven vasking pga. at ting har sittet fast. Glovarmt vann fjerner jo olje/fett det også. Særlig når man skrubber skikkelig i tillegg. Så får vi jo se hvordan det går. Jeg var jo veldig fornøyd med støpejern før daglig steking av egg, eggerøre eller omelett. Så jeg håper den takler det med riktig vedlikehold. 
Tror du kommer til å få mange år med den panna ennå jeg, for jentene har helt rett, men husk at det tar tid å få mettet panna skikkelig igjen da!!!
Savner støpejernspanne jeg og, men de funker ikke på induksjonsovner, desverre...
.
|