Opprinnelig lagt inn av Lise
Visst har vi normale unger Kanel! 
Og barn har naturlige svingninger i humør og dagsform. Men når en putter på feil mat så fyrer en oppunder normale ting slik at det blir litt mer enn normalt... Men hva er egentlig normalt...
For å si det slik da: Vi ser forskjell på poden for hva som er normalt for ham, og hva som er sukkerskapt. Men for noen som har hatt unger som er oppdradd på sukker,- så vil jo de anse poden sin oppførsel som normal..- "Det er jo bare slik barn er..."
Men det er ikke slik mitt barn er... Jeg ser forskjell, og jeg håper folk som er i min nærhet er åpensinnet nok til å lytte til mine erfaringer i forhold til mitt barn...
(Det blir nesten som å påstå at barnet som hyler trenger å aktiviseres i stedet for å sove når foreldrene kjenner barnet og vet det har sovet lite i det siste, og at det gråter slik det gjør når det er overtrøtt... )
Jeg er så enig med deg, Lise!
Nå er det noen måneder siden vi la om kostholdet i familien. Og t.o.m lærer'n på skolen til Jonas har sagt at hun merker STOR forkjell på han!
Tidligere, da han stort sett spise kneip m/ sjokade eller cornflakes med MASSE sukker til frokost, var han veldig ukonsentrert de første timene på skolen, og han var sulten allerede ved 10-tiden (de spiser 11.30).
Nå, som han spiser 1-2 skiver grovt brød med sunt pålegg til frokost, er han mye roligere, og han nevner ikke sult før det er lunsj på skolen. Han er ganske treig til å spise (har mista så mange tenner det siste året uten at de nye har kommet tilbake enda... ) og derfor får han desverre ikke tid til å spise mer enn 1 skive på skolen. Så han er som regel skrubbsulten n¨år han kommer hjem kl.14.00. Da hender det han spiser det som er igjen av nista, eller bare litt havregryn (MED FRUKTOSE!!!)
Til middag har vi sjelden poteter, ris og pasta nå. Og det er ingen som savner det. HVIS vi har pasta er det Lindberg sin...
Ungene ELSKER grønnsaker, og de har aldri spist mer middag enn de gjør nå som vi har 3-4 slag grønt til hvert måltid.
Etter middag er alle ungene mette frem til kveldsmat kl. 19.00.
Tidligere spiste ungene veldig lite til alle måltider, men til "gjengjeld" maste de om mat nesten HVER TIME!! Og det ble ofte til at de småspiste på kjeks, potetgull, boller, bananer, og alt annet. Jeg har jo skjønt nå, hvorfor de spiste så lite før. DE BLE JO PROPPA FULLE AV USUNNE KARBOHYDRATER HELE DAGEN! DE RAKK JO ALDRI Å BLI SULTNE TIL LUNSJ, MIDDAG OG KVELDS.....
Jeg er sååå glad for at vi har endret kosthold. Og jeg fryder meg hver gang noen andre (som IKKE klarer å føre et sunt kosthold i hjemmet) mener jeg er fanatisk og at ungene ikke har godt at dette. De rakker ned på meg fordi de er misunnelige på at JEG FAKTISK KLARER NOE DE IKKE GJØR! Jeg er stolt over meg selv på det området jeg!!
En annen ting som er vanvittig morro, er at ungene setter utrolig stor pris på de gangene de FÅR godteri! Før fikk de det jo hele tiden, så da var det alltid en selvfølge for dem. Nå får de det max 1 gang i uka, og det bare lyser av øynene dems når de vet at det er lørdag og mamma har vært på butikken! 
|