Sv: Kalorier hindre nedgang???
Opprinnelig lagt inn av Thse, her.
Spørsmålet mitt var i grunnen helt teoretisk, siden jeg faktisk holder meg i ketose koser meg med kaloriene og går ned i vekt.
Spørsmålet mitt tok utganspunkt i de opplysniger man gjerne får i Grete Roede lignende kurer og på statens næringsråd, hvor det står at et menneske bruker f.eks ca. 1200-1400 kalorier pr. dag (tror dette var beregnet uten noen aktivitet), og når du skal slanke deg skal du ligge under det du bruker. Og så får du opplyst en hel liste med at dersom du støvsuger en halv time så bruker du 87 kalorier og går du mister du 150 kalorier osv.
Så jeg satt meg ned en dag og skrev ned hva jeg spiste og regnet hvor mye karb, proteiner, fett og kalorier jeg fikk i meg en dag (sånn for moro skyld), og da så jeg at ut fra næringsmiddel tabellen lå jeg på alt fra 1500 - 3000 kalorier (under 20 karb). Så da bare begynte jeg å lure litt på hvordan dette med kalorier egentlig fungerte siden jeg tar av, selv om jeg i følge tabellen får i meg opptil 3000 kalorier, og teoretisk sett ikke bruker mer en kanskje 1500-2000.
Et gjennomsnittsmenneske bruker ca 1200-1400 kalorier i hvile ja, men med aktivitetsnivå blir det som regel rundt 2000 kcal per dag. Problemet er bare at det er så vanskelig å hvite hvor mye man egentlig forbrenner!
Energiomsetningen bestemmes mest nøyaktig ved å måle karbondioksidproduksjonen og urinutskillelsen av nitrogenholdige stoffer samtidig med oksygenforbruket, for å si det på godt norsk...
Forholdet mellom fett- og karbohydratomsetningen kan beregnes når man kjenner CO²-utskillelsen. Forholdet mellom CO² og O² kalles respiratorisk kvotient. Det må også korrigeres for forbrenning av protein, som gjøres ved å bestemme mengden utskilt nitrogen i urinen.
Direkte kalorimetri er den mest nøyaktige metoden for måling av energiomsetning. En annen måte å finne ut dette på, er ved å innta en dose av dobbeltmerket vann og få et mål på produksjonen av CO2 ved å bestemme utskillelse av oksygen- og hydrogenisotoper og beregne differansen mellom dem...
Hvis du har telt kaloriinntak en dag, har ikke det noen betydning..Det er jo balansen over tid som avgjør...
Jeg skriver ikke dette for å oppfordre til noe som helst. Både det å telle kalorier og det å telle karbohydrater er effektive metoder for å gå ned i vekt. Det meste tyder imidlertid på at mennesker som følger f.eks Atkins-dietten ikke teller kalorier bevisst, men allikevel konsumerer færre kalorier enn de ellers ville ha gjort.
Det er ihvertfall det man alltid finner hvis man virkelig leser forskningsrapporter som sammenlikner fettfattige og karbohydratfattige dietter. Når man går inn i selve artikkelen, altså bak overskriftene, kan man sammenlikne energiinntaket, og da spiser lavkarbo-gruppene alltid ubevisst færre kalorier.
For den som går ned i vekt er det jo egentlig likegyldig. Hvis du syns det er lite praktisk å telle kalorier, og går ned i vekt uten å gjøre det, er det egentlig ingen foreløpig grunn til å starte med det...
|