Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av themonk, her.
Ziggy klargjorde fint i noen av de første inleggene grunner for å variere kostholdet bredere enn å kun holde seg til kjøtt. Konklusjonen er at det er mulig for mange å leve med god helse uten å spise grønnsaker, men at det er lett å gå i feller med et veldig ensidig kosthold.
Etter min oppfatning var Ziggy bare opptatt av å vise at dette temaet er uinteressant, og de fleste med han. Å oppfatte spørsmålet som irrelevant er mer regelen enn unntaket.
Hva er egentlig variert kosthold? Er det å innta mest mulig forskjellige matvarer?
Min oppfatning av variert kosthold er slik som Hagman beskrev det for 100 år siden:
"Häraf synes, att mångfalden af näringsmedel är ett hufvudvilkor för helsans bibehållande. Härvid beror det ej på att ständigt byta om näringsämnen; man kan utan olägenhet använda de samma, blott de i sig sjelfva äro af sammansatt natur."
Dette vil da si at hvis alle næringsstoffer befinner seg i nakkekoteletter så er kostholdet variert nok ved bare å spise nakkekoteletter - og det blir ikke mer variert av å legge på andre næringsmidler.
Virkeligheten er ikke helt slik da, men poenget er at variert kosthold er ikke at man har mange forskjellige matvarer, men at man spiser mat som gir variert tilførsel av næringsstoffer.
Hvis ikke grønnsaker gir et nødvendig bidrag i så måte så er ikke grønnsaker nødvendig - etter min oppfatning.
|