Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-07, 14:19   #66
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Exclamation

Min første erfaring med 4x4 intervalltrening...

Da har jeg også kasta meg på 4x4 konseptet.

Litt morsomt egentlig, for jeg gikk på skolen sammen med Ulrik Wisløff, som har vært med på å utarbeide det konseptet, så jeg skal huke tak i han neste gang jeg treffer han for å høre hva konklusjonen på undersøkelsen som dannet grunnlaget for dette treningskonseptet faktisk ble.

Jeg bruker spinningsykkel i første omgang på 4x4 systemet for å trene opp kropp og ledd, før jeg går over til tredemølle, og forhåpentligvis landeveien litt senere utover våren...

Kjørte følgende fordeling...

Beregnet Maxpuls:
220 - 39 = 181

Pulssoner:
- Oppvarming: 60-75% av maxpuls
- Intervalldrag: 90-95% av maxpuls
- Restitusjonsdrag: 60-75% av maxpuls
- Nedkjøring: 60-75% av maxpuls

Tidsforbruk:
- Oppvarming: 1 x 5 minutter
- Intervalldrag: 4 x 4 minutter
- Restitusjonsdrag: 3 x 3 minutter
- Nedkjøring: 1 x 5 minutter
- TOTALT : ca. 35 minutter

Etter pulsklokka fordelte treningen min seg slik:
- 90-95% av maxpuls: 4 x 2,5 minutter = 10 minutter totalt
- 75-85% av maxpuls: 4 x 1,5 minutter = ..6 minutter totalt
- 60-75% av maxpuls: 3 x 3,0 minutter = ..9 minutter totalt
...............................2 x 5,0 minutter = 10 minutter totalt

Fordeling mellom aerob/anaerob trening
Bare 10 minutter av en treningsøkt for meg etter dette prinsippet ligger i den øvre pulssonen på 90-95% av maxpuls. Totalt var hele 25 minutter av treningsøkten innenfor den nedre og middels høye pulssonen på 60-85% av maxpuls. Dette gir følgende grovfordeling;

- Anaerob treingsmengde: 28,6% av den totale treningsøkten
- Aerob Treningsmengde: 71,4% av den totale treningsøkten

Konklusjon:
Surhetsfølelsen i kroppen var svært liten, ikke det melkesyrekjøret jeg egentlig så for meg at det skulle bli, men det skyldes vel og at man trener etter pulsen, og ikke etter følelsen. Det værste av alt var at pusten ikke gikk som et lokomotiv heller, og det overrasket meg i og med at det er ca 4-5 år siden jeg trente aktivt sist... en god følelse.

Så en artikkel som omhandlet faren for overdreven surhet i kroppen, men ut fra den følelsen en sitter igjen med etter denne treningsmetoden, så tror jeg den dreier seg om mere ekstreme varianter av denne, som man finner blandt O-løpere og langrennsløpere på landslagsplan...

Tar i tillegg Torkil sine vitamintabletter, så både magnesium, kaium og kalsium blir tilført kroppen daglig, tror ikke minst det er en god sikring mot akkurat dette problemet, for oss som ikke ligger på de helt ekstreme variantene av intervalltrening...

PS
Har fått et treningssenter som nærmeste nabo, bare 60 meter fra leiligheten min, og de tar ikke mere enn rundt 275,- pr måned inkludert gratis veiledning ved behov... så nå har jeg ikke lenger noen unnskyldning for ikke å ta opp treningen igjen...
DS

.


Sist redigert av Ziggy : 29-03-07 kl 15:45.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat