Sv: 4x4 intervalltrening
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Det er forresten ikke helt rett at maxpuls er 220-alder for alle og enhver. Da jeg gikk på videregående (og var i elendig form) kom jeg opp i 240 etter en løpetest på 1 km ... hvor jeg kom sist.
Senere i livet og i adskillig bedre form har jeg registrert opp i 199, selv om aldersformelen indikerte hundreogåttinoe, og faktisk holdt en jevn puls på det formelen sier er min "aldersmax" over en viss tidsperiode. Hardt, men ... og det med en hvilepuls på under 50, som visstnok er bra.
Stemmer nok det, ja, for det som normalt ikke settes opp, er at det er 220 - alder +/- 15 slag pr. min. for voksne personer (McArdle, Katch & Katch, 1991). Hovedformelen er anslått å stemme for 60% av befolkningen, mens 40% faller utenfor denne ved enten å ha høyere, eller lavere makspuls.
Utover dette er det heller ikke uvanlig med en dagsvariasjon i makspuls på +/- 5 slag pr. minutt (McArdle, Katch & Katch, 1991).
Selv har jeg lagt inn 185 for neste gang, og skal holde meg der i 2-3 uker. Deretter skal jeg innom toppidrettssenteret og teste VOmax mv.
Tar ikke sjansen på å gjøre det nå, i og med at jeg har vært HELT inaktiv mhht. trening i rundt 4 år. Føler derfor at det er lurt å gi hjertet en viss belastningstrening før jeg måker på det jeg kan for å få testa meg...
.
Sist redigert av Ziggy : 29-03-07 kl 22:23.
|