Sv: Sensasjonell positiv vinkling i program om fett på svt
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Denne filmsnutten så jeg i går og ble helt satt ut. Dette er fantastisk!! Denne må da noen kritikere kommentere?? Alle må jo få sett denne. Jeg la den ut på et par andre fora, men ingen har giddet å kommentere den (de har sikkert ikke giddet å se den heller), men men. Dette er et STORT skritt i riktig retning, og jeg sitter bare og dirrer her og venter på at kritikere skal komme på banen og diskutere dette skikkelig!
Hvor kan vi sende linken til videoen? Ernæringsrådet? Noen burde se på den!
Ok. Kommentarer.
Led Zeppelin -
Filmen er grei og fin, men viser jo ikke noe nytt.
Selvsagt blir vinklingen på filmen ut fra hva man i denne vil ha fram. Det preger den jo selvsagt. Litt for mye om transfett som faktisk kan stjele mye av oppmerksomheten fra karbo vs naturlig fett. I verste fall vil mange som ikke er ihuga lavkarboere kunne tolke transfett som fett, om dere skjønner meg.
Det positive er at vanlige folk som sliter med vekt etc., faktisk kan begynne å tenke litt annerledes enn før med tanke på mat. Det er flott at hun kvinnelige fra Sahlgrenska sa det hun sa om fett (for øvrig kollega av hun som forfattet den alvorlige ironiartikkelen om vanndrikking som jeg la in).
Likevel vil ikke denne filmen gjøre noe som helst innrykk på kritikere av lavkarbo. Forskere og eksperter krangler seg imellom og selve undersøkelsene kjenner man nok til.
Man reagerte heller ikke her i landet på Røiris rapport om fett og hjertesykdommer, den som bygde på observatoriske undersøkelser av eskimoene.
Som en i filmen sa – dette er betent stoff for hva skal man si når man i 20 år har gitt feil råd – og fortsetter med det? Vi hadde en kaloridiskusjon i en annen tråd. Skjønner vi hvorfor ledende eksperter alltid vil si at 1 kalori er 1 kalori. ”Skylda” vil da ligge på de som er for tunge! Dette er etter hvert like mye prestisje som noe annet.
På den annen side vil nok ikke folk som er friske og ikke har vektproblemer heller nødvendigvis bli ihjelmisjonert med at de skal skifte diett. Lavkarbo er nødvendigvis ikke nødvendig eller det beste for alle. Man kan misjonere forsiktig eller kaste alt i hodet på noen med en gang.
Ernærigsrådene og diettister ser stygt på deg om du sier at deres anbefalte brødinntak ikke er bra. Her på forumet høster man lite laurbær om man stiller spørsmål ved grønnsaker eller anbefaler å kutte det litt. Ser vi sammenhengen?
Enhver blir på en måte salig i sin tro – slik Fredrik av Preussen sa (ikke bibelsk uttrykk).
Faktum er at ikke alle blir trette og tykke av karber, eller syke. Men at mange blir det vet vi jo.
At vi kan vente noe nytt fra de offisielle eksperter og skoler her i landet – nei det blir det nok ikke – snarere tvert i mot vil det samme anbefales i minst like sterk grad…………
Forøvrig er det flott at Tbear og Iset har lagt det fram og "reklamerer" for den!!
|