Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-07, 08:44   #15
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Insulinspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Håkon, her.

Insulin er jo den store synderen fordi den stopper fettforbrenningen og gjør at man lagrer fett, men jeg lurer litt på hvordan det oppfører seg. For eksempel, her er to spørsmål:

Jeg må bare presisere at jeg ikke anser insulin som noen synder i det hele tatt. At innsulinutskillelse finner sted ved høyt inntak av karbo er jo flott. Det er jo slik vi mennesker har overlevd frem til i dag. At vi nå synes dette er plagsomt pga. høy næringstilgang, er ikke insulinets skyld. Men dette blir utelukkende plagsomt som en følge av at vi ikke tar hensyn til feilaktig matinntak. Feilaktig i denne sammenheng er feilaktig i forhold til vår biologiske tilpasning. Som var lavt på karbo målt mot det vestlige kostholdet.

1. Hva er best om man skal spise 100 gram sukker i løpet av en dag (åpenbart ganske hypotetisk). Bør man spise alt på en gang eller fordele det jevnt utover dagen?

Uten å påberope meg ekspertsatus vil jeg hevde at dersom kroppens glykogenlager kan absorbere den totale sukkermengden så spiller det ingen rolle om man tar alt på en gang, eller litt etter litt. Har man løpt og trenger glykogen i muskler etc. så vil en slik tilførsel ikke medføre at blodsukkeret øker, til tross for at dette transporteres i blodet frem til muskler etc. Insulinutskillelsen finner ikke sted før et viss nivå er nådd. Og med tomme glykogenlager nås ikke dette nivået.

2. Om man skal spise 100 gram lette karbohydrater - i hvilken form er det best: Poteter eller is? Poteter vil avgi karbodyrater over en lang periode mens is vil avgi over en kort periode.

Hva er en lett karbohydrat?

Best i forhold til hva?

Is har aldri vært spesielt velegnet til å slanke seg. Tvert om. Ved fulle glykogenlager så økes både sukker og fettgehalten i blodet, noe som igjen medfører økt utskilling av insulin. Noe som igjen medfører effektiv fettlagring.

Poteter tas jo også nokså hurtig opp av kroppen, avhengig av hva man spiser sammen med poteten naturligvis. Men jeg holder nå en knapp på grønnsaker jeg. Det er jo et bedre valg for kropp & sjel.

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat