Sv: Insulinspørsmål
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Ikke slik jeg har lært. Insulin er nøkkelen til fettlagring. Ingen insulin, ingen fettlagring. Men dette er flisespikking. Hva er høyt/lavt blodsukker f.eks?
I min tidligere fremsatte hypotese legges det til grunn at glykogenlagerene er tomme og at blodsukkernivået av den grunn ikke kommer opp i et nivå hvor kroppen starter utskilling av insulin, med fettlagring som resultat.
Det har bestandig jeg også trodd.
Men slik jeg har forstått det, så må altså blodsukkeret opp på et viss nivå før kroppen frigjør insulin, og fettlagringsprossen kan begynne. Så ved tomme glykogenlager benyttes blodbanen som transportbånd men siden glykogenet blir lagret finner det ikke sted nevneverdig blodsukkerheving. Og dermed spiller det ingen trille om sukkeret inntas på en gang, eller fordelt over eks. 12 timer.
Men jeg har tatt feil før. Kanskje noen kan korrigere dette?
Slik JEG har lært det, må det insulin til, for flytte blodsukkeret fra blodbanen og over til cellene, det være seg muskelcelle eller fettcelle. Insulinet er "nøkkelen" til cellene.
Videre, og dette blir vel en digresjon, men insulin må til for å omdanne blodsukkeret til triglyserider, som så lagres som fett. Men, det er da ikke tilfelle at insulin må til for å lagre inntatt fett?! (nei, er ingen diabetessykepleier...)
|