Null karbo + Styrketrening = Framgang?
Hei alle sammen.
Er relativt ny i dette forumet, flott at folk samles og deler erfaringer og gir tips. Jeg har gått på fett/proteien-diett siden august 2006. Er ganske aktiv innenfor trening, spesielt styrketrening. Tenkte å dele mine erfaringer iforhold til spørsmålet om man trenger karbohydrater for å oppnå framgang.
Jeg har alltid hørt fra folk som "vet" hva de snakker om, bl.a fra en olympiatopptrener i styrkeløft, at man ALDRI skal kombinere vektnedgang og styrketrening. Isåfall vil man umulig kunne oppnå nevneverdig fremgang. Overskudd i form av karbohydrater er grunnleggende.
For oss med et lavkarbo-kosthold er jo dette dårlige nyheter. Mitt mål, når jeg startet med lavkarbo, ble å opprettholde mitt nivå - siden man ikke kunne oppnå fremgang uten energioverskudd.
I starten opplevde jeg, som de fleste opplever når man går over fra høykarbo til lavkarbo, at jeg ble veldig slapp - og jeg hadde et "sug" etter karbohydrater. Dette gikk også utover min trening, jeg kunne rett slett ikke yte maks. Etter 7-10 dager gikk denne slappheten over, og jeg opplevde et gjevnt energinivå gjennom hele dagen. Dette ga også utslag i treningssammenheng. Jeg kunne nå yte som normalt, med et bra energinivå gjennom hele treningsøkten.
Fremgangen er nå minst like bra, om ikke bedre enn før jeg startet på lavkarbo. Et eksempel kan være illustrerende; når jeg
kuttet ut alt av karbohydrater lå jeg på 100 kg i benkpress. Nå, 7 mnd etter, ligger jeg på 130 kg.
Min oppfatning idag er at lavkarbo faktisk gir bedre framgang enn et overskudd av karbohydrater. Ved et høyt inntak av karbohydrater opplevde jeg et ugjevnt energinivå, som undertiden ga utslag i dårlige treningsøkter.
For øvrig så lå min vekt på 115 kilo for 7 mnd siden, nå ligger jeg på 86 kg.
Svaret på problemstillingen blir dermed: Styrketrening + Lavkarbo = fremgang.
Dette forutsetter selvølgelig et godt og tilpasset treningsprogram, og mye hardt arbeid. Slike program finner man SJELDENT på nettet, ei heller hos den gjennomsnittlige treningsinstruktør på det lokale treningssenter. Det er imidlertid en annen diskusjon.
Mvh
|