Trixie's dagbok
Dette kommer nok ikke til å bli en dagbok med daglige notater og nøyaktig oversikt over hva jeg spiser. Men, et sted må jeg gjøre av det jeg kanskje tenker på. 
Jeg begynte på ketosekur den 31.3., stixen var farget om kvelden og de neste dagene så har farven vært et sted mellom de mørkeste farvene. Tror jeg drikker nok vann, men tro skal man gjøre i kirken, så jeg setter frem mere vann. 
Jeg hadde tenkte å bare ta denne kuren i påsken da jeg ikke er helt sikker på hvordan det kommer til å gå på jobben. Jeg tok meg fri i påsken. I kantinen på jobben så er det salatabar, men det er veldig lite av det jeg liker der. Det er også både varm og kald mat der, og fra varmedisken er det noen dager mulighet til å kun plukke f.eks. stekt fisk.
Uansett, under denne kuren har jeg opplevd hva karb. pleide å gjøre med meg - svimetrøtt etter måltider, svingstang etter en kopp te med sukker ol.
Er det forskjell på hvitt sukker og brukt sukker? Trodde brunt sukker var karamellisert hvitt sukker? Synes å merke litt mindre svingstangresultat etter en kopp te med brunt sukker. Hmm...
Jeg har hatt tydelig smak i munnen av kuren, men heldigvis ikke dårlig ånde eller dårlig svettelukt! *puh!* 
Og det der med å bli mindre sulten... tok meg en uke før jeg merket det. Og dessverre har jeg fremdeles "lyst på noe", spesielt om kvelden. Jeg har da kapitulert etter et par dager da jeg fant Atkins' Advante Decance Bar. Tar små biter en gang iblant så jeg har en bit igjen fremdeles! Reagerer på mye maltitol=do så jeg må ta det forsiktig uansett. 
Jeg har spist til frokost egg og bacon med salat, og utover dagen kjøtt og salat og til kvelds f.eks. reker med majones og litt salat. Det er bra jeg kan øke med litt karbs neste uke for dette blir for ensidig for meg. Dessverre så klarer jeg ikke å spise f.eks. hvit ost som jeg ser er brukt i mange oppskrifter her og som tillegg til matretter. Tåler heller ikke kunstige søtningsstoffer bortsett fra Splenda, og det gjør at det er en hel del sukkerfrie saker jeg ikke kan spise eller drikke.
Når det gjelder Splenda har jeg merket at jeg nå kjenner mer av ettersmaken enn jeg gjorde tidligere, så nå forsøker jeg å redusere på det også. Håper jo at dette er med på å minske søtbehovet totalt. 
Jeg anser ketolysekuren som en kickstart for meg til et totalt sunnere kosthold. At jeg kommer til å gå saktere ned enn andre på f.eks. Atkins får så være, jeg må spise litt mer av det som er sunt som jeg kan (og som egentlig ikke er anbefalt etter ketolysekuren).
Forresten, jeg går på vekta og ser at den har gått ned, men målet mitt er ikke kilo men størrelse. Er 162 cm høy og vil ned i str. 38. 
Kommer til å forsette med lav GI, har lest endel om det og tror nok jeg når målet mitt slik også. Og på nettsiden til Paulun er det oppdaterte GI-tabeller: http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460
Jeg synes dette er et bra forum, her er det plass til alle som vil forsøke å gå ned i vekt enten det er mye eller lite og uansett metode. Og etterhvert som tiden har gått så er det samlet mye nyttig informasjon og gode råd her. 
Trixie 
|