Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Vi kan ikke ukritisk sammenligne oss med steinalderfolket (som forøvrig hadde mye kortere levealder enn hva snittet er i dag) eller inuittene (som hadde fått en hvilken som helst tannlege til å gni seg i hendene med håp om stor inntjening). Hver og en må finne ut hva ens egen kropp krever/trenger.
....................Vi skal ikke på død og liv sammenligne oss med andre hele tiden.
Innlegget er
Alt for alle om man vil – eller for ingen – velg selv. Er skrevet med mild tone og hensikt! Så det oppfordres til å leses med det i tankene!
Innledning
Det var et innlegg av Nille som satte tråden tilbake på sporet. Det var et innlegg med mye tyngde og klokskap. Veldig enig i mye. Likevel er det en del forhold jeg mener jeg bør kommentere. Som man vil se henger spørsmålene 2-3-4 veldig mye sammen.
Selvsagt må alle de som vil besvare på alle spørsmålene - eller la være etter hva man finner mest vettug. Alt for alle om man vil – eller for ingen – velg selv.
Jeg er selvsagt for øvrig enig i Nilles siste setning i det jeg henviser til.
Dette innlegget er selvsagt ikke rettet mot noen som helst som har tatt del i denne tråden, men bare for å belyse forhold og til mulige ettertanker.
1) Sammenlikne eller ikke
Jeg er enig i at vi ikke skal sammenlikne oss med andre på død og liv. Det er det da vel ingen som gjør heller. Men sammenlikninger i form av observasjoner er jo noe man lærer av. Se ekstremsammenlikning i punkt 3.
Men nå sammenliknes det også med levealder, endog tenner– også litt ironisk det da - så da får vi gjøre det da……
2) Hva er så grunnen til steinalderfolkets (påståtte) lavere levealder?
Ifølge mange levde jo de på blant annet grønnsaker, nøtter etc. pluss kjøtt og fisk, fugl etc. Senest tirsdag advokaterte Poleszynski klart for dette i forbindelse med diskusjonen om diabeteskost i NRK P2 Dagsnytt 18. Kan det da være så dårlig?
Hva er hovedgrunner til at vi lever gjennomsnittlig lengre i dag enn før?
Hvordan har levealderutvikingen i Norge vært siden krigen.....ganske betydelig
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_56 61=5631:0:15,3414:1:0:0:::0:0
Da trenger vi ikke gå tilbake til steinalderen heller for å se noe interessant på verdensbasis.
http://www.globalis.no/statistikk/menneskelig_utvikling/levealder
Hva er grunner til dette som vises i tabellene? Det gir også noe av eskimosvaret / steinaldersvaret om levealder.
Som digresjon om forventet levealder:
Som kvinne i Rogaland forventes man med alder på 50 i dag å leve 5 år og 6 mnd. lenger enn meg som mann i Hedmark (cirka samme alder på oss).
Hadde en eksemplifisert kvinne bodd i Hedmark ville hennes levealder vært forventet 1 år og 7 mnd.. Det mange forhold for levealder.
3) Hva var så grunnen til mange inuitters / eskimoers lavere levealder enn snittet i dag?,
slik det tidligere også har blitt hevdet på forumet- og som er målemessig et riktig nok usagn?
Mao -
Hva døde de av når de ikke døde av kreft eller hjertesykdommer som de ifølge blant annet Røiris undersøkelser ikke døde av (eller i så liten grad at det er statistisk uinteressant) – slik at levealderen ofte ble relativt kort.
4) Hva har inuitters / eskimoers tenner med dette egentlig å gjøre - eller?
I så fall det er et poeng - hvorfor hadde ikke masaiene i Nord Kenya noen problemer med tannsettet? De levde jo a la eskimoene?
"Why was Dr. Burkitt's "fiber theory" immediately accepted by the medical and nutritional professionals while ignoring overwhelming evidence against it? Dr. Weston A. Price, DDS visited the African Masai tribe in 1935 because they were noted as having excellent health. The average male stood well over 6 feet tall (183 cm) with perfect teeth, strong bones and no intestinal diseases. The tall women gave birth easily to healthy robust babies. The Masai lived entirely off of their cattle. They herded cows, drank their blood and milk, and ate the meat with all of the fat. The Masai refused to eat grains or grass seeds claiming the grains and seeds were cow food, not suitable as food for humans. The amount of fiber in the diet of the Masai was zero, "
http://www.biblelife.org/fiber.htm
5) Hva var hovedspørsmålene i denne etter hvert så berømte tråds oppstart?
Har jeg som trådstarter noen gang her hevdet at grønnsaker er generelt galt?
Dette tas med som et sukk fordi det skeiet litt ut her etter hvert men også fordi ------
Alle spm. her inne er jo nødvendigvis ikke om nedgang. Man kan jo leve på lavkarbo uten å ha nedgang som mål – ikke sant? Vedlikehold er jo like viktig, når man er der man skal.
6) Mens det vises til statistiske forhold om grønnsaker som en avgjørende / viktig faktor i å lykkes med nedgang - hva er så tallene for de forskjellige kurenes suksess eller ikke suksess, altså hvor mange lykkes over tid med dem – med og uten grønnsaker?
7) Hva slags råd gir kurene til de som er rammet av CCI (Complex Carbohydrate Intolerance) (f.eks. Atkins og Ketolyse for eksempel). Dette er de som ikke, som navnet, sier, vil tolerere de fleste grønnsaker i sin fordøyelse – eller ha plager i forskjellig grad av det. Jeg stiller dette fordi mange kan lure på det, og jeg vet det ikke.
Med andre ord – har de nevnte kurer alternativ for et slikt forhold?
(for eksempel har den engelskspråklige nettsiden for OE anbefaling om å ete mye svinekjøtt – uten å ha alternativ som nest beste valg for jøder og muslimer).
|