Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?
Det konkrete tilfellet som gjorde meg opptatt av om grønnsaker er et must eller et maybe er ropet om hjelp til å få trykket i seg grønnsaker som man ikke liker.
Det kan være flere grunner til at man er desperat på å få i seg grønnsaker. En god grunn er f.eks.:
1. at man liker grønnsaker
eller
2. at man føler seg i bedre form av grønnsaker
og en etter min oppfatning dårlig grunn er f.eks.:
3. at man går glipp av essensielle stoffer hvis man ikke får i seg grønnsaker
eller
4. at man mener det ikke går an å ha et skikkelig kosthold uten grønnsaker
Hvis grunnene er 1 eller 2 så er det uinteressant å diskutere om de er nødvendige, og desto mer interessant å diskutere om de er skadelige.
Hvis grunnene er 3 eller 4 så dukker spørsmålet i denne trådens tittel opp.
Og tro det eller ei, min hensikt med å engasjere meg i spørsmålet er ærlig nok, jeg ønsker å vite om grønnsaker er nødvendig eller ikke, og hvorfor.
Det er greitt å konkludere både for sin egen del og for hele sakskomplekset sin del, men jeg føler at til slutt og rest så er dette et spørsmål som kanskje bør henge i luften og gjøre at en undrer seg litt og utforsker nye innfallsvinkler.
Når jeg kommer med bastante uttalelser så er noe av hensikten å røske opp i konklusjoner som stenger for undringen oppi det hele.
Det eneste jeg har klart å fange opp hittil som kan gjøre at grønnsaker er nødvendige er:
1. c-vitaminer (hvis man spiser lite innmat)
2. antioksidanter (hvis man spiser mye umettet fett)
|