Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-07, 14:28   #92
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Det eneste jeg har klart å fange opp hittil som kan gjøre at grønnsaker er nødvendige er:
1. c-vitaminer (hvis man spiser lite innmat)
2. antioksidanter (hvis man spiser mye umettet fett)

...... og / eller som flere leger og ernæringsfysiologer mener og uttaler:
Du får i deg alle de nødvendige vitaminer og mineraler som er nødvendige for optimal funksjon av de ca 200 enzymer som er i aktivitet når du er i ketose.

..... men nå er jeg ikke professor i ernæring riktig enda, -kan hende jeg finner ut andre ting ettehvert Da kommer jeg tilbake med mer matnyttig info

Uansett har det ingen hensikt i at man skal presse i seg ting man ikke liker bare fordi det er sunt. Nå er det jo også slik at mange "tror" de ikke liker ting de ikke engang har prøvd i voksen alder. For mange er det slikt som henger igjen fra barndommen. "Spis opp grønnsakene dine". Og hjemme hadde vi mye lever, blodpudding og lungemos. Slike ting + grønnsaker ble forbundet med ulyst og vond smak. Jeg husker iallefall at jeg sa "når jeg blir voksen skal jeg spise hva jeg vil, aldri mer lever, blodpudding, lungemos eller grønnsaker og jeg skal alltid ha is i fryseren". Fremdeles klarer jeg ikke å spise linser og bønner. Innmat kan jeg spare meg for - og lever...... Bare jeg ser dem blir jeg kvalm og uvell. For ikke å snakke om ertesuppe..... Jeg har prøvd å spise det som voksen, og jeg klarer ikke smaken nå heller. Andre ting, som brokkoli, blomkål, spinat etc fant jeg ut at jeg likte ganske godt faktisk. Så det er viktig å skille akkurat der, hva man tror man ikke liker og hva man reelt ikke liker smaken på. Så lenge man er forholdsvis normalvektig, frisk, rask og opplagt uten vondter her og der kan man vel egentlig spise hva man vil.

Men det er jo ikke derfor folk komme inn her og ber om råd da..... Mange kommer fordi de er overvektige, har vondter her og der, føler seg syke og uopplagte på grunn av dårlig, ensidig og usunt kosthold. Har man vokst opp med ferdigpizza, posemat, cola, chips og sjokolade er det klart skrittet er langt til rent kjøtt, fisk, kylling, grovt korn, grønnsaker, bær og nøtter.

Skal man i tillegg analysere hver minste ting man putter i munnen med om det er nødvendig eller ikke og hvorfor - kan det for mange bli litt for vanskelig. Dette et lavkarbo forum til hjelp/selvhjelp, råd, erfaringsutveksling for de som ønsker å ha et lavkarbo kosthold. De fleste vil gjene slippe å analyseres i hjel.

Tilbakemeldingene medlemmene kommer med (og de er faktisk ganske mange) er at de syns det vlir veldig vanskelig å forholde seg til diskusjoner mellom flere "eksperter" som alle mener de har rett. Hvor diskusjonen i seg selv og det å ha rett er virker å være viktigere enn selve temaet. Det er forvirrende og gjør det ikke lettere for dem. Dette er ikke et medisinsk forsker forum - det finner man kanskje andre steder, eller......

Sidespor/ide:

Vi er åpne for diskusjoner på alle plan, men vi bør kanskje lage en forumdel hvor de som ønsker en mer faglig, vitenskaplig diskusjon - utover normal kostholdsinteresse - kan gjøre det uten at de vanlige medlemmene føler seg totalt overkjørt og enda mer forvirret enn de var da de begynte å lese. I en slik forumsdel vil de som er fagfolk eller mer enn normalt interessert i kosthold og ernæring (det bør man vel egentig være før man uttaler seg med tyngde og skråsikkerhet) kunne diskutere på sitt eget/høyere nivå. Dette krever muligens noe mer åpenhet om hva slags faglig bagrunn man har, slik at deltakerne kan se hvem de diskuterer med.....

Er det en god ide ? HP ?