Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-07, 00:31   #106
tnutt
Medlem

Medlem siden: Dec 2006
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Du får i deg alle de nødvendige vitaminer og mineraler som er nødvendige for optimal funksjon av de ca 200 enzymer som er i aktivitet når du er i ketose.

Jeg må bare gjøre helt klart for de som leser dette og skulle føle seg forvirret av mine ville utspill at jeg er ganske blottet for faglig bakgrunn innen kosthold. Jeg sitter her og faktisk lurer på hva som er forskjellen på enzymer og vitaminer. Og ikke nok med det, jeg mener at jeg foreløpig ikke trenger å finne ut dette for å kunne diskutere videre. Dette er ikke av forakt for de dype lærdommer, nei, tvert imot - det er en pedagogisk utfordring, hverken mer eller mindre.

Til saken, i de næringstabeller jeg har lest så har jeg ikke funnet et essensielt vitamin eller mineral som man får av grønnsaker som man ikke får av kjøtt. Det er ikke dermed min urokkelige påstand at det ikke finnes noen, men jeg har ikke fått vite om noen eller sett noen. Jeg kniper i øynene hver gang jeg hører at man må spise grønnsaker på grunn av nettopp vitaminer og mineraler. Hva? Hvor? Ser jeg dårlig?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat